En kille häller ketchup på en tallrik fylld med pasta

Vad ingår i hyran?

Bor du i hyresrätt betalar du varje månad en hyra till hyresvärden. Men vad är det du betalar för och vad får du för pengarna?

I hyresavtalet står vad som ingår i hyran

Vad som ingår i hyran står i ditt hyresavtal. Förutom bostadens yta och antal rum ska det stå om exempelvis värme och vatten ingår eller om du betalar det separat. I hyresavtalet kan du även se om om du har tillgång till fler utrymmen och förmåner utöver lägenheten. Det kan vara en gemensam lokal, förråd, tvättstuga. Det kan också vara extrautrustning i lägenheten som exempevis tvättmaskin.

Hyresvärden ska också se till att lägenheten är i gott skick - så att du får det du betalar för. Det ingår i hyresvärdens underhållsplikt att med jämna mellanrum tapetsera eller måla om väggar och tak och se till att du har en fungerande spis, kyl och badrum med mera.

Hur mycket ska jag betala i hyra?

Hur mycket du betalar i hyra bestäms utifrån någon som kallas bruksvärdet och förhandlas fram mellan hyresvärden och Hyregästföreningen, förutsatt att det finns en förhandlingsordning, som är en överenskommelse om att hyran ska förhandlas. Bruksvärdessystemet är utformat så att det ska bli lika hyror för likvärdiga bostäder.

Bruksvärdessystemet innebär att hyran baseras på lägenhetens standard, kvalitet och service. Även läget och nähet till kommunikationer har betydelse. Du ska helt enkelt betala rätt hyra för din lägenhet. Lika viktigt är att hyran inte skjuter i höjden. Ett av Hyresgäst­föreningens mål är att hyrorna ska stå i rimlig proportion till hushållens inkomster. Hyrorna ska inte heller öka mer än andra priser i samhället.

Vad är bruksvärdeshyra?

Vad går hyran till?

Hyran som du betalar varje månad till hyresvärden går till de utgifter som hyresvärden har för att ta hand om fastigheten. Nedan ser du den procentuella fördelningen av vad hyresvärden använder pengarna till.

Drift - 43 procent: Här ingår el, vatten, värme, reparationer, skötsel med mera.

Underhåll - 26 procent: Underhåll kan kan vara tekniska arbeten som utförs för att återställa delar av byggnaden till ursprungligt skick.

Kapitalkostnader - 26 procent: Oftast räntekostnader för de lån som finns på fastigheten.

Hyresbortfall - 3 procent: Kan vara lägenheter som står tomma mellan avflyttande och inflyttande.

Fastighetsskatt - 2 procent: Här ingår både en statlig skatt och en kommunal fastighetsavgift. Det finns ett tak för detta och för närvarande är taket 1 027 kronor per lägenhet.