Bilden visar ett parkettgolv i en hall
Kari Shea/Unsplash

Inomhustemperatur - hur varmt ska det vara?

När inomhusmiljön är bra mår också vi bra. Din värd är skyldig att se till att innertemperaturen håller sig inom ett visst spann och att du har god ventilation. Här kan du läsa om riktlinjerna och vad du kan göra om de inte uppfylls.

Bör vara mellan 20 och 23

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. En normal inomhustemperaturen ska under normala väderförhållande inte vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren. Läs gärna vad Folkhälsomyndigheten säger om inomhustemperatur.

Mät vilken inomhustemperatur det är

Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur inomhus behöver det först utredas hur varmt du har det i lägenheten. Använd en vanlig termometer och mät temperaturen mitt i ett rum, cirka 60 centimeter ovanför golvet. Lägg inte termometern i ett fönster, mot en yttervägg eller direkt på golvet utan håll dig cirka en meter från väggarna.

Felanmäl till hyresvärden

Om temperaturen i rummen inte håller sig mellan 20-23 grader ska du i första hand felanmäla det till din hyresvärd. Har du otäta fönster, dörrar eller golv ska du felanmäla även det. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov. Som medlem i Hyresgästföreningen kan du få hjälp att sätta press på hyresvärden om de inte agerar.

Hur kallt får det vara i en lägenhet

Många hyresgäster hör av sig till oss och om hur kallt det får vara i en lägenhet. Under höst, vinter och vår känns det lätt kallt och ruggigt även inomhus. Tänk på att inte ställa stora möbler, eller hänga tjocka gardiner, för elementen. Det måste vara öppet framför dem för att värmen ska kunna spridas i lägenheten. Om elementen blir förtäckta kan deras mätare tro att det redan är tillräckligt varmt, och de kan då ge ifrån sig mindre värme. Hur varma elementen känns är dock inte avgörande för när en hyresvärd måste agera eller inte.

Det är också viktigt att inte täppa för ventilation eller liknande. Upplever du att det drar kallt ska du istället felanmäla det till din hyresvärd.

För varmt i lägenheten

Under extrema väderförhållanden finns undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. När det råder värmebölja och du har för varmt i lägenheten kan du själv göra några saker för att underlätta, exempelvis dra ner persienner eller dra för gardiner, vädra på nätterna och se till att dricka ordentligt med vatten i värmen.

När du vädrar fungerar det ofta alldeles utmärkt med självdrag. Det är inte tekniken utan luftomsättningen som avgör om ventilationen är bra eller inte. Om du misstänker att ventilationen är dålig kan du be hyresvärden göra en kontroll av luftomsättningen.

Få mer information

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.