flicka svalkar sig framför en fläkt

Hur varmt ska det vara i lägenheten?

Lider du av att det är för varmt eller kallt i din lägenhet? Att ha för hög eller låg temperatur i bostaden kan både vara besvärligt och påverka hälsan på olika sätt. Här ger vi våra bästa råd och tips på vad du kan göra.

När är det för varmt eller kallt i lägenheten?

En normal inomhustemperatur ska under normala väderförhållanden inte vara lägre än 20 grader, och inte varmare än 26 grader.

Enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus bör hyresvärden göra en ordentlig utredning av inomhusklimatet om lufttemperaturen ligger under 20 eller över 24 grader (eller över 26 på sommaren. Vid extrema väderförhållanden kan du behöva acceptera både en högre och lägre temperatur. Vid värmeböljor kan du behöva acceptera 28 grader.

Läs gärna vad Folkhälsomyndigheten säger om inomhustemperatur

Hur mäter jag inomhustemperaturen i lägenheten?

Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur inomhus behöver du först ta reda på vilken temperatur du har i lägenheten. Så här gör du:

• Använd en vanlig termometer och mät temperaturen i de utrymmen som du upplever som kalla eller för varma.
  • Mät gärna på flera platser, men inte för nära golv eller väggar. Mät gärna minst en meter från väggen och 60 cm från golvet.
  • Skriv ner resultatet efter varje mätning. Notera gärna var och när mätningen gjordes.
  •  Fota eller filma termometern, om du har möjlighet.

Hur får jag upp värmen i lägenheten?

Under höst, vinter och vår känns det lätt kallt och ruggigt även inomhus. Tänk då på att:

• Håll fritt framför elementen - att exempelvis inte ställa stora möbler eller hänga tjocka gardiner som täcker för elementen. Det måste vara öppet framför dem för att värmen ska kunna spridas i lägenheten. Om elementen blir förtäckta kan deras mätare tro att det redan är tillräckligt varmt, och de kan då ge ifrån sig mindre värme. Hur varma elementen känns är dock inte avgörande för när en hyresvärd måste agera eller inte.
  • Täpp inte igen ventilation eller liknande, luftcirkulationen är mycket viktig för en bra inomhusmiljö.
  • Felanmäl otäta fönster och dörrar till din hyresvärd.

Hur får jag hyresvärden att justera temperaturen?

Om du har för hög eller låg temperaturen i lägenheten ska du i första hand felanmäla det till din hyresvärd. Har du otäta fönster, dörrar eller golv eller upplever du att det drar kallt från ventilation, eller annat ska du felanmäla även det. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du få hjälp att sätta press på hyresvärden om de inte agerar.

Hur får jag det svalare i lägenheten?

Under extrema väderförhållanden finns undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. När det råder värmebölja och du har för varmt i lägenheten kan du själv göra några saker för att underlätta:

• Stäng ute solen och värmen under dagtid. Håll fönster och dörrar stängda och dra för persienner och gardiner.
  • Vädra på kvällen och natten när temperaturen ute är lägre än inomhus, försök ordna korsdrag.
  • Ställ en skål med is framför en bordsfläkt. Isen kyler ner luften som fläkten blåser runt i rummet.
  • Kyl ned ditt lakan i en påse i kylskåpet några timmar innan du går och lägger dig.
  • Spreja gardinerna med vatten och ha ett fönster öppet på kvällen. Vinden som kommer in kyls då ner.
  • Stäng av lampor och apparater som utstrålar värme, till exempel dator, TV och annan elektronik. Tänk på att stänga av dem helt, eftersom de genererar värme även i stand-by-läge.
  • Om du misstänker att ventilationen är dålig kan du be hyresvärden göra en kontroll av luftomsättningen.

Kan man få ersättning om det är för kallt eller varmt i lägenheten?

Ja, I vissa fall kan du som hyresgäst ha rätt till en
sänkning av hyran om det finns brister i ditt boende. Men om din hyresvärd inte frivilligt går med på en sådan sänkning krävs en rättslig prövning i tingsrätten, och där måste du kunna bevisa att du har rätten på din sida. Därför är det viktigt att du tar hjälp av ett professionellt ombud innan du eventuellt inleder en process, så att ombudet kan bedöma om det är lämpligt att du går vidare med ditt krav. Är du medlem kan Hyresgäst­föreningen företräda dig i tingsrätten.

Gör aldrig egna avdrag på hyran

Även om du upplever brister i ditt boende bör du aldrig göra några egna avdrag på hyran, eftersom du annars riskerar att förlora ditt hyresavtal. Fortsätt därför att betala hyran som vanligt!

Får hyrevärden stänga av värmen?

Värmen i ett flerbostadshus regleras oftast automatiskt med en termostat. Det är sällan så enkelt att hyresvärden slår på eller av värmen, även om det kan upplevas så. Däremot har hyresvärden har alltid ett ansvar att se till så att inomhustemperaturen är tillräcklig.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.

Hur kallt får det va egentligen?