En kvinna sitter vid ett bord och antecknar något på ett papper.

Privata hyresvärdar

Letar du efter en bostad att hyra? På den här sidan tipsar vi om hur du kan hitta en bostad genom privata hyresvärdar. När du hittat bostad - gå med i Hyresgäst­föreningen. Vi finns här för dig när du behöver stöd och råd om ditt boende.

Skillnad mellan privata och kommunala hyresvärdar

Skillnaden mellan privata och kommunala hyresvärdar är att kommunala bostadsbolag omfattas av lagen om allmännyttiga kommunala bostadsbolag, som innebär att du som hyresgäst har rätt att påverka ditt boende.

Kommunala bostadsbolag har även något som heter hyresgäststyrt underhåll vilket innebär att din hyresvärd ska underhålla slitage i din lägenhet med jämna mellanrum, till exempel byta ytskikt såsom att lägga nytt golv och måla väggar. Vanligen har dessutom kommunala bostadsbolag något lägre hyror men det finns undantag med högre hyror och dåligt boinflytande.

Privata hyresvärdar behöver inte använda sig av den kommunala bostadskön, vilket innebär att du ibland kan få en lägenhet även om du inte stått åratal i en bostadskö. Vissa hyresvärdar tar emot ansökningar via mejl eller har något annat form av kösystem som du kan se på deras hemsida.

Hitta privata hyresvärdar

När du är på jakt efter en ny lägenhet kan det vara en god idé att kolla upp privata hyresvärdar i din kommun. Detta kan du göra antingen genom att googla eller kontakta kommunen där du bor för att höra om det finns någon bostadsförmedling som kan hjälpa dig. Hör sedan av dig till hyresvärdarna där du presenterar dig och berättar om din bostadssituation. Använd gärna vårt register över hyresvärdar i Sverige

Vi sköter förhandlingen med privata hyresvärdar

Behöver du förhandla hyran med din privata hyresvärd? Vi på Hyresgäst­föreningen kan hjälpa dig! Som representanter för över tre miljoner hyresgäster har vi goda kunskaper om boendefrågor och hur hyresgäster ser på sitt boende. Vi har koll på hyrorna för likvärdiga lägenheter och tar hänsyn till service och underhåll när vi förhandlar med privata bostadsbolag.

Få mer information

Har du några frågor om medlemskap eller hur vi på Hyresgäst­föreningen jobbar kan du alltid kontakta oss

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen

Är du inte redan medlem i Hyresgäst­föreningen? Som medlem hos oss får du en rad fina förmåner. Vi är en stark och kunnig organisation som stöttar dig när du behöver det. Tillsammans kämpar vi för ett samhälle med schyssta hyresvillkor och trygga boenden. Hos oss är alla människor en tillgång och vi ser varje individs engagemang, kreativitet och potential. Bli medlem idag och var med och skapa gemenskap i ditt bostadsområde!