talar i telefon

Muntligt avtal som hyreskontrakt

Som hyresgäst har du rätt till ett skriftligt avtal från din hyresvärd, även om muntliga avtal gäller på samma sätt som skriftliga.

Är ett muntligt avtal giltigt som hyreskontrakt?

Muntliga avtal gäller precis som skriftliga. Undvik ändå muntliga avtal eftersom det kan bli svårt att bevisa vad man kommit överens om vid en tvist. Utan skriftligt avtal blir det otydligt kring vilka regler som gäller, vilket innebär ökad risk för att bli oense.

Rätt till skriftligt hyresavtal

Se till att få ett skriftligt hyreskontrakt. Som hyresgäst har du rätt till skriftligt avtal från din hyresvärd om du begär det. Vid en tvist måste du kunna bevisa att du har stöd för den fråga du vill få rätt i, och då behövs ett skriftligt avtal.

Mer information om muntliga hyresavtal

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.