Lägenhetsbyte Stockholm

Vill du byta lägenhet i Stockholm? Här kan du läsa om när du har rätt att byta lägenhet och hur du gör ett lägenhetsbyte.

Lätt att flytta

När har man rätt att byta lägenhet?

För att få byta lägenhet krävs hyresvärdens eller hyresnämndens godkännande. För att ha rätt till ett lägenhetsbyte behöver du ha så kallat beaktansvärda skäl, om inget annat avtalats. Rätten att byta lägenhet är reglerad i hyreslagen.

Beaktansvärda (giltiga) skäl till lägenhetsbyte är:

• ändrade familjeförhållanden,
  • väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden,
  • studier eller arbete på annan ort.

Läs mer om regler för lägenhetsbyte

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta till kan du bli medlem hos oss i Hyresgäst­föreningen. Vi finns där för alla som bor i hyresrätt. Vi förhandlar din hyra, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Dessutom får du mängder av rabatter på allt från streamintjänster, biobiljetter till hyrbilar och hotell. Läs mer om medlemskapet här

lägenheter med träfasad i Stockholm

Så gör du ett lägenhetsbyte i Stockholm

Börja med att leta efter en lägenhet som du är intresserad av att byta till. Du kan använda dig av olika bytesssajter, sociala medier.

OBS. Bytessajter tar vanligtvis ut en månadsavgift. Var försiktig, det kan förekomma bedrägerier på digitala plattformar för bostadssökning eller lägenhetsbyte.

Istället för att byta kan du såklart även söka lediga lägenheter genom att kontakta Hyresvärdar i stockholm eller ställa dig i Stockholms bostadskö

För att byta lägenhet behöver du hyresvärdens tillstånd. Ansöker gör du hos din hyresvärd. Det är vanligt att hyresvärdar och kommunala bostadsförmedlingar har digitala ansökningsformulär för direktbyten på sin hemsida. Om det inte finns, kan du ladda ned Hyresgäst­föreningens formulär och skicka till hyresvärden. Observera att du behöver ha bott i lägenheten minst ett år för att få byta.

Hur hittar jag en byteslägenhet i Stockholm?

I Stockholm finns ett stort utbud av byteslägenheter. Samtidigt är konkurrensen tuffare om bytesobjekten, eftersom fler flyttar till och inom Stockholm. Bor du i en mindre kommun och vill byta till en lägenhet i Stockholm kan vara svårt att hitta en bostad som möter dina önskemål kring exempelvis läge, pris och storlek. Omvänt kan det vara enklare för dig som bor i Stockholm och vill flytta till en mindre kommun att hitta en lägenhet som möter dina behov.