Hur hittar man en lägenhet?

För att kunna flytta hemifrån behöver man så klart hitta en lägenhet först. Här kan du lära dig mer om hur du hittar en lägenhet, hur du söker en lägenhet, om bostadsköer och skillnader på olika typer av hyresvärdar.

Hyresgästföreningen

Vi har flera olika boendeformer i Sverige, men ett av de vanligaste sätten att bo är i just en hyresrätt. För att krångla till det ännu mer finns det dessutom olika sätt att hyra en lägenhet på och olika sätt att ställa sig i bostadsköer.

Bo i hyresrätt?

Vi, och många fler, tycker så klart att hyresrätt är det bästa sättet att bo. Det är en stor frihet att bara kunna flytta in och ut ur en lägenhet och en stor trygghet att slippa oroa sig för hur man ska kunna betala för ett nytt tak, en läckande kran eller annat.

Om du behöver fler anledningar till att välja just hyresrätt, kan du hitta fler fördelar här

Kommunalt eller privat?

Det finns både hyresvärdar som ägs av kommunen, och hyresvärdar som är privata. Bolagen som ägs av kommunen kallas också för allmännyttor.
Läs mer om vad skillnaden är här

Hyra i andrahand

Att hyra i andrahand betyder att du hyr en lägenhet av en person som redan hyr just den lägenheten. Du hyr alltså inte direkt av bostadsbolaget. Eftersom du inte står på det första kontraktet har du inte lika många rättigheter som vanligt. Det finns många goda exempel på när det fungerar bra att hyra i andrahand, men det kan vara bra att vara lite extra påläst om dina rättigheter och skyldigheter. Här kan du bli just det

Vad finns det för hyresvärdar i din kommun?

Vill du veta mer om hur det ser ut med hyresvärdar i just din kommun, kan du hitta mer om det här

Ställ dig i bostadskö nu!

Hur du hittar en lägenhet kan se ganska olika ut beroende på var du bor och på vilken hyresvärd det gäller. Hos en kommunal hyresvärd behöver man ofta bara skapa ett konto på deras hemsida, för att samla köpoäng och lämna intresseanmälan för lägenheter. Många privata hyresvärdar har liknande system, där man skapar ett konto på deras hemsida, men inte alla. Det finns också hemsidor där man kan ställa sig i flera olika bostadsköer på en gång, till exempel dibz eller homeq. Det kan vara praktiskt, men det är bra att tänka på att det kostar att använda deras tjänster.

Ställ dig i bostadskö, eller varför inte flera! Ju tidigare du ställer dig i bostadskön, desto snabbare kommer du att kunna hitta en lägenhet när det väl är dags. Vet du inte var du vill bo, ställ dig i flera bostadsköer samtidigt!

Mindre hyresvärdar kan du behöva kontakta själv för att fråga om de har något ledigt. Du kan då till exempel behöva skicka in ett personligt brev där du berättar om dig själv och hur du är att ha som hyresgäst. Det är upp till hyresvärden om du får hyra lägenheten eller inte, men med ett personligt brev kan du öka dina chanser.

Personligt brev till en hyresvärd

Här är några saker som kan vara bra att ha med i ditt personliga brev:

• Att du kan betala hyran. Hyresvärden vill ju vara säker på att du kommer kunna betala din hyra, därför är det bra att visa att du har en plan för det. Förbered intyg från din arbetsgivare eller CSN om du har studiemedel.
  • Om du har husdjur eller inte.
  • Om du har någon betalningsanmärkning eller inte.
  • Om du kommer att bo i lägenheten själv, eller med till exempel en sambo.
  • Om du har jobb, studerar eller är arbetssökande.
  • Hur du är som granne
  • Hur du kommer att ta hand om lägenheten

På vår hemsida kan du läsa ännu mer om hur du kan hitta en lägenhet

Gå på visning

När du väl har fått erbjudande om en lägenhet är det viktigt att kolla så allt stämmer och då är det bästa att gå på en visning. Då kan du både kolla så att lägenheten ser ut som på bilderna och vara säker på att allt är som det ska. Även om det som tur är inte är så vanligt, finns det bedragare på hyresmarknaden också.

På en visning är det bra att titta på om saker är hela och rena, till exempel väggar, golv, vitvaror och badrum. Om du märker att något inte är bra, kan det vara bra att du säger det på visningen. Det kan också vara bra att fråga om det kommer att fixas innan du flyttar in eller under tiden du bor där.

Rapport om hur unga vuxna bor

En fjärdedel av alla mellan 20 och 27 år bor kvar hos sina föräldrar och de flesta gör det för att de inte har något val och inte för att de vill det. Bostadsbristen i Sverige gör det tufft för många unga att hitta ett eget boende.

I vår rapport ”Unga vuxnas boende 2023”, har vi sammanfattat en stor undersökning vi gjort om unga vuxnas boende. Vi kollar till exempel hur man ser på framtiden och sina möjligheter att flytta hemifrån och mycket mer. Läs rapporten här