En kvinna står framför ett skrivbord.  Bakom henne sitter två män,

Hyres­förhandlingar i region Stockholm 2024

På den här sidan kan du läsa mer om hyres­förhandlingarna för Stockholm och Gotland. Sidan uppdateras löpande med den senaste informationen om förhandlingsläget.

Fastighetsägarna vill chockhöja hyrorna 2024

Fastighetsägarna kräver att hyrorna höjs med tolv procent 2024. Det här är andra året som hyresvärdarna kräver chockhöjda hyror. Det enda som står mellan dig och deras krav är Hyresgäst­föreningen. När vi nu går in i hyres­förhandlingarna för 2024 kommer vi fortsätta kämpa för rimliga hyreshöjningar. Chockhöjda hyror är inte lösningen. Vad som däremot är lösningen är att hålla hyrorna på en balanserad och bra nivå, det tjänar både hyresvärdarna och hyresgästerna på. Genom att vi går samman och förhandlar kollektivt kan vi få en trygg och stabil hyresutveckling.

Hur mycket höjs hyran där du bor?

Här hittar du aktuell information om krav och överenskommelser för 2024 års hyror.

Gotland

Saknas din hyresvärd på listan?

Det finns hyresvärdar som inte förhandlar med Hyresgäst­föreningen. Det kan vara hyresgäster som bor i ombildade fastigheter, eller som hyr av privatpersoner eller av hyresvärdar där vi av en eller annan anledning inte har kunnat teckna en förhandlingsordning med hyresvärden.

Det innebär inte att du står helt själv. Det finns en möjlighet att låta Hyresgäst­föreningen sköta förhandlingarna ändå, genom att lämna en fullmakt till oss.

Hyresgästernas förutsättningar

• Hela 56 procent av regionens hyresgäster är ensamstående med eller utan barn. Det innebär att det är en inkomst som ska bära alla kostnader, vilket ger mindre marginaler att klara kostnadsökningarna.
  • I Stockholm lägger hyresgästerna i genomsnitt 27,4 procent av inkomsten på boendekostnader, det är betydligt mer än de som bor i bostadsrätt eller äganderätt. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

Blockerat innehåll.

Varför höjs hyran varje år? Hör vår förhandlare svara på vanliga frågor om hyresförhandling.

Hyres­förhandlingar 2023

Hyror och priser steg kraftigt under 2023, vilket har satt hyresgästerna under stark ekonomisk press. Fastighetsägare har under många år haft det väldigt bra och tjänat mycket pengar. Hyresgästerna tog ett stort ansvar förra året. Det här året kommer fastighetsägarna behöva ta ett större ansvar.