Vad är ett stambyte och hur går det till?

Alla hus måste förr eller senare genomgå ett stambyte, där stammar och rör byts ut. Men om renovering ska göras krävs ett godkännande från dig som hyresgäst. Här reder vi ut vad som gäller vid stambyte.

Vad är ett stambyte?

Ett stambyte innebär att man byter ut de rör som transporterar vatten, avlopp eller gas i en fastighet. Det är oftast en omfattande och kostsam process som kräver att man öppnar upp väggar och golv för att komma åt rören. Syftet med ett stambyte är att säkerställa att fastighetens rörsystem fungerar korrekt och inte orsakar skador eller problem i framtiden.

Hur ofta ska stambyte ske?

Ett stambyte görs vanligtvis en gång under fastighetens livstid, vanligtvis efter cirka 30-60 år. När stambytet görs beror på ålder på fastigheten, skick på rören och hur mycket de har använts

Stambyte i lägenhet

Alla hus alltså måste förr eller senare genomgå ett stambyte, där stammar och rör byts ut. Men om renovering ska göras krävs ett godkännande från dig som hyresgäst. Här reder vi ut vad som gäller vid stambyte.

stammar, rör, avlopp
Pexels

Hyresgästens rättigheter vid stambyte

Hyresvärden behöver inget godkännande från dig som hyresgäst för att genomföra stambyte, så länge stambytet inte innebär högre standard i lägenheten eller höjd hyra. Som hyresgäst har du dock alltid rätt till information i god tid inför det att hyresvärden behöver komma in i din lägenhet för att genomföra arbetet.

Renovering i samband med stambyte

I många fall brukar hyresvärden passa på att genomföra fler åtgärder i samband med ett stambyte. Det är vanligt att man samtidigt gör om badrum och ibland även kök. Om hyresvärden vill renovera din lägenhet och därmed öka lägenhetens bruksvärde och/eller genomföra åtgärder som innebär att din lägenhet förändras väsentligt, behöver de först få ditt godkännande.

Då krävs godkännandeavtal

Om hyresvärden vill genomföra en standardhöjande renovering i din lägenhet behöver de få ditt godkännande genom ett så kallat godkännandeavtal. Vanligtvis skickas godkännandeavtal i rekommenderat brev eller delas ut på ett informationsmöte, men du är inte skyldig att godkänna alla föreslagna åtgärder.

Ta reda på fakta innan du skriver på godkännandeavtalet

Se till att få svar på alla dina frågor om en eventuell renovering, och ta reda på relevant fakta, innan du skriver på godkännandeavtalet. Hyresvärden får inte påbörja renoveringen utan tillstånd men om du inte godkänner avtalet kan hyresvärden skicka ärendet till hyresnämnden. Oftast får hyresvärden rätt i en process där ärendet går till hyresnämnden, men du riskerar inget genom att inte skriva på – du kan inte förlora ditt hyresavtal och prövningen i hyresnämnden kostar ingenting.

Påverka renoveringen – prata med dina grannar

Ett sätt att påverka renoveringen kan vara genom att engagera dig och prata med grannarna. Vilka åtgärder har de godkänt? Finns det anledning att gå ihop och föra gemensam dialog med hyresvärden? Om hyresvärden genomför en ombyggnation eller renovering utan ditt godkännande får åtgärderna inte vägas in i hyran förrän efter fem år.

Mer information om stambyte

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.