Skyddsrum skylt

Skyddsrum – vad gäller för mig i hyresrätt?

Det förändrade säkerhetsläget gör att fler söker information om skyddsrum. Finns det ett skyddsrum i mitt hyreshus och vem ansvarar för att skyddsrummet är i bra skick?

Här kan du som hyresgäst ta del av vanliga frågor och svar från våra experter om vad som gäller kring skyddsrum i hyreshus.

Finns det skyddsrum i mitt hyreshus?

Ta för vana att hålla koll på vart det finns ett skyddsrum i ditt hyreshus. Hus som har skyddsrum ska vara märkta med en skyddsrumsskylt på fasaden. För att få reda på vart ditt närmsta skyddsrum finns kan du se efter på MSBs Skyddsrumskarta (msb.se) Där skriver du in din adress och kartan visar sedan vart ditt närmaste skyddsrum finns.

Vem ansvarar för att skyddsrum, trapphus och källargångar är i bra skick?

Din fastighetsägare har ansvar för att underhålla skyddsrummet, på samma sätt som de har ansvar för att underhålla hela källargången och trapphuset. Det är viktigt att hålla trapphus och källargångar fria från saker som lätt kan börja brinna eller hindrar framkomligheten.  Om ditt trapphus eller källargång är nedskräpat eller har saker som hindrar en utrymning, ska du till att börja med felanmäla det till din hyresvärd. Räddningstjänsten i kommunen kan också göra tillsyn och se om det finns brister gällande utrymningsvägar.

Får jag ta med husdjur till skyddsrummet?

Att ta med sin fyrbenta vän till skyddsrummet får man inte. Svenska Blå Stjärnan har i uppdrag att ta hand om ditt husdjur vid kriser och katastrofer.

Får skyddsrum användas som förråd?

I fredstider får skyddsrum användas för andra ändamål, som exempelvis till förråd. Det är hyresvärden som informerar dig som hyresgäst om vilket utrymme du får använda som förråd. Skyddsrummets detaljer ska vara åtkomliga för underhåll och inspektion. Om regeringen meddelar om höjd beredskap eller om rummet ska användas vid krig, ska rummet gå att ställa i ordning inom två dygn. När ett skyddsrum är klart att användas ska det finnas vatten upptrappat i kärl, värme, ventilation och toalettmöjligheter.

Hyresgäster har rätt till ett förråd

Enligt hyreslagen har hyresgäster rätt till ett förrådsutrymme. Om din hyresvärd vill att du utrymmer ditt förråd tillfälligt eller permanent bör de ersätta dig med ett likvärdigt alternativ. Kan du inte nyttja ditt förråd under en tid kan du ha rätt till en nedsatt hyra. Här kan du läsa mer om vad som gäller för kring förråd.

Mer information om skyddsrum

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.