kvinna tar vatten till blommor

Vad är ett samboavtal?

Om du sambor med din partner kan det vara en bra idé att skriva samboavtal. Det reglerar bland annat hur egendomen, det ni äger fördelas vid en separation. Här förklarar vi hur det fungerar och vad som räknas som samboegendom.

Vad innebär samboavtal?

Som sambor har man möjlighet att avtala bort sambolagens regler. Detta ska göras skriftligt och innebär att man kan avtala att en lägenhet eller ett bohag som man har skaffat gemensamt inte ska fördelas. Ett sådant avtal kallas samboavtal.

Samboegendom är det ni skaffat tillsammans

Samboavtalet gäller endast så kallad samboegendom. Det vill säga bostad och bohag som ni har införskaffat tillsammans. Sådant ni har köpt på egen hand innan ni flyttade ihop räknas inte till samboegendomen. Bilar, båtar och fritidshus är inte heller samboegendom eftersom de inte räknas som bostad eller bohag.

Hur skriver man ett samboavtal?

En familjerättsjurist kan hjälpa par att skriva ett samboavtal. Det finns även mallar för samboavtal att hitta på internet. Precis som alla andra avtal är samboavtalet frivilligt. Du har ingen rätt att tvinga din sambo att skriva under.

Samboavtalet blir giltigt direkt

Avtalet blir giltigt i samma ögonblick som ni båda har skrivit under det. Ett samboavtal kräver ingen äkthetsstämpel, och det behöver inte registreras offentligt.

Blockerat innehåll.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information. För hjälp med samboavtal ska du kontakta en familjerättsjurist.