En jurist vid skrivbord samlar ihop sina papper

Hyresvärd - Vad är det?

En hyresvärd är ett företag eller en privatperson som hyr ut en bostad till dig. Det vanligaste är att olika fastighetsbolag hyr ut hyresrätter i flerfamiljshus, och då blir fastighetsbolaget din hyresvärd. Hyr du en bostad i andra hand är det istället personen som hyr ut bostaden som blir din hyresvärd. Läs mer om vad en hyresvärd gör här!

Vad gör en hyresvärd?

Som hyresgäst har du vårdplikt och är därmed ansvarig för att ta hand om din lägenhet och se till att inga onödiga skador uppkommer. I gengäld har din hyresvärd så kallad underhållsplikt och är skyldig att hålla lägenheten vid en god standard genom att reparera den med jämna mellanrum.

Saker din hyresvärd är skyldig att underhålla är bland annat:

• måla väggar och tak
  • tapetsera om väggar
  • måla snickerier
  • byta ut vitvaror
  • slipa eller lägga nytt golv

Anser du att din hyresrätt är i behov av underhåll kan vi på Hyresgäst­föreningen hjälpa dig om du och din hyresvärd hamnar i tvist. Vi stöttar dig som medlem och erbjuder bland annat juridisk rådgivning.

Om något går sönder i en hyresrätt

Hyresvärden ska åtgärda så kallade brister i boendet och måste agera om det finns en trasig kyl i hyresrätt eller trasig spis i hyresrätt och vid behov ska de till exempelvis byta spis i hyresrätt och byta vitvaror i hyresrätt.

Felanmäl skador till din hyresvärd

När du bor i en hyresrätt och något går sönder ska du anmäla detta till din hyresvärd. Många saker har de en skyldighet att ersätta såsom trasig kyl, droppande kran eller ett element som är trasigt. Har du varit oförsiktig och orsakat skadan själv finns det en risk att du kan bli ersättningsskyldig.

Tips! Var med och besikta lägenheten tillsammans med hyresvärden innan du flyttar in. Då vet ni båda om det finns skador som uppkommit innan din tid och du kan inte bli ersättningsskyldig för dessa.

Får hyresvärden gå in i din lägenhet?

Din hyresvärd får inte gå in i din lägenhet utan din tillåtelse, om det inte rör sig om en akut situation. Men det finns vissa situationer där du är skyldig att låta hyresvärden komma in. Vid nödvändiga reparationer har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten om de har anmält besöket innan, vanligen minst en månad i förväg. Är lägenheten ledig för uthyrning behöver du ge hyresvärden tillträde för visning. Hyresvärden har även rätt att gå in i din lägenhet utan tillstånd om det är nödvändigt för att förhindra att det sker skador på fastigheten, till exempel vid eventuell brand- eller vattenskada.

Du kan alltid höra av dig till oss på Hyresgäst­föreningen om du är osäker på vilka tillfällen du har rätt att neka din hyresvärd att gå in i ditt hem!

Hyresvärd vid andrahands­uthyrning

Hyr du ut din bostad i andrahand är det du som blir hyresvärd för den som hyr. Med andra ord är det du som andrahandsuthyrare som måste sköta kontakten med din hyresvärd vid eventuella skadeanmälningar eller problem med bostaden om det är en hyresrätt. Tänk även på att du alltid måste få tillstånd från din hyresvärd för att få lov att hyra ut i andrahand. Är du istället intresserad av att byta lägenhet? Här kan du läsa mer om vad det innebär att byta lägenhet

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss för att få mer information.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen

Hyr du din lägenhet är du varmt välkommen att bli medlem i Hyresgäst­föreningen! Vi kan hjälpa dig vid eventuella tvister med en hyresvärd och kan representera dig i Hyresnämnden om det skulle behövas! Som medlem hos oss kan du även vara med och skapa trygga bostäder och gemenskap i ditt bostadsområde.