person skriver på kontrakt

Förstahandskontrakt - Vad är ett förstahandskontrakt?

Att hyra en lägenhet i första hand betyder att du hyr direkt av ägaren till fastigheten. Det ger dig större trygghet som hyresgäst. Men vad innebär det? Och hur får jag ett förstahandskontrakt?

Vad är ett förstahandskontrakt?

Ett förstahandskontrakt är ett hyresavtal mellan dig och ägaren av fastigheten, utan mellanhänder. Med ett förstahandskontrakt har du besittningsrätt som ger dig större trygghet. Besittningsrätten eller besittningsskyddet som det också kallas ger dig rätt att få hyresavtalet förlängt om din hyresvärd vill säga upp det innan hyresperioden är slut. Observera att det finns undantag, exempelvis om du inte betalat hyran eller vanvårdat lägenheten.

Besittningsskyddet fungerar också som en spärr mot orimliga hyreshöjningar. Utan besittningsskydd kan hyresvärden tvinga hyresgästen att flytta genom att kräva en hyra som hyresgästen inte kan betala.

Bli medlem och få trygghet

Har du fler frågor om ditt hyreskontrakt? Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du få juridisk rådgivning, möjlighet att påverka ditt boende och öka din trygghet som hyresgäst. Bli medlem idag!

Hur får jag ett förstahandskontrakt?

För att få ett förstahandskontrakt behöver du ställa dig i bostadskö eller kontakta hyresvärdar direkt och ansöka om en bostad. Här hittar du tips på hur du får tag i ett förstahandskontrakt i Stockholm

Kan jag ta över ett förstahandskontrakt?

Överlåtelse av kontrakt till annan person kan endast tillåtas efter godkännande av hyresvärden eller tillstånd av hyresnämnden. En sambo kan överta lägenhetskontraktet genom att antingen den andra sambon, kontraktsinnehavaren eller ett dödsbo överlåter lägenheten till hen när samboförhållandet upphör. Läs mer om överlåtelse