ombildning
Emelie Asplund

Ombildningar i Göteborg

I Göteborg har politikerna beslutat att fler av kommunens hyresrätter ska ombildas till bostadsrätter. Vad gäller om dina grannar vill köpa huset ni bor i och omvandla lägenheterna till bostadsrätter? Måste du också köpa din lägenhet då? Vad händer om du väljer att fortsätta hyra din lägenhet istället? Här kan du läsa mer om vad en ombildning innebär och hur ombildningar går till.

Under 2021 fattade Göteborgs kommunfullmäktige beslut, efter ett förslag från de borgerliga politikerna, om att kommunens bostadsbolag ska ombilda fler hyresrätter till bostadsrätter i alla områden där hyresrätter dominerar.

Beslutet öppnar upp för ombildning av hyresrätter i förortsområden som Angered, Bergsjön och Frölunda, men även i centralare stadsdelar som Guldheden, Haga, Majorna eller Olskroken.

Vad innebär en ombildning

Om du har blivit kontaktad med en intresseförfrågan om att ombilda i ditt hus så kan det skapa oro eller frågor. Måste du köpa din lägenhet? Vad händer om du väljer att fortsätta hyra din lägenhet istället?

• Ombildning till bostadsrätt är en tidskrävande process med många steg att gå igenom. Det är du och dina grannar som bestämmer om det ska bli bostadsrätter i ert hus eller inte. Skriv inte på några papper om ombildning utan att först vara säker på att du förstår innebörden och att du vill gå med på en ombildning.
  • Som hyresgäst behöver du inte köpa bostaden vid ombildning till bostadsrätt. Du har rätt att bo kvar som hyresgäst med samma villkor som tidigare. Bostadsrättsföreningen blir då din hyresvärd.

Här kan du läsa mer om vad en ombildning innebär.

Hyresgästföreningen om ombildningar

Det är stor bostadsbrist i Göteborg och efterfrågan på lägenheter med rimliga hyror är stor. En del av lösningen är att bygga nya hyresrätter. Men det är också viktigt att behålla de äldre hyresrätterna, som ofta har lägre hyror. De behövs för att till exempel erbjuda unga deras första bostad, för ensamstående eller äldre som har behov av lägenheter med lägre hyror. Därför är det olyckligt att hyresrätter ombildas till bostadsrätter.

I högerspalten hittar du mer information och fakta om ombildningar

Blockerat innehåll