Studiecirklar

Här hittar du material till studiecirklar i olika ämnen. Vi genomför studiecirklar i samarbete med vårt studieförbund ABF. Genom ABF kan du också gå en cirkelledarutbildning om du vill. Vill du dra igång en av de här cirklarna eller kanske i ett helt annat ämne? Hör av dig till vår regionala utbildningssamordnare eller till ABF Skåne så hjälper vi dig att komma igång.

Framsidan för boken studiehandledning Boken om hemberedskap. En familj på fyra som sitter under en filt med tänd ficklampa. Köket syns i bakgrunden.

Hemberedskap

Boken om hemberedskap är en omarbetad version av Civilförsvarsförbundets tidigare bok Överlev hemma. Boken ger tips om hur var och en kan vara bättre förberedd hemma inför olika typer av kriser som t.ex elavbrott. Tipsen är enkla att ta till sig och fungerar väl att reflekteras över såväl i grupp som enskilt.

Studiehandledning: Boken om hemberedskap

Första sidan till boken studiehandledning Livsberättarcirklar. En kamera och några svartvita fotografier.

Livsberättarcirklar studiematerial

Är du intresserad av att höra andras livsberättelser och dela med dig av din egen?

Detta material från ABF innehåller förslag på frågor som ni kan utgå från i er egna diskussioner i en studiecirkel.

Inget annat material behövs, men säg gärna till er kontakt på ABF om ni vill ha något kompletterande material, till exempel en bok om lokalhistoria.'

Studiehandledning: Livsberättarcirklar

En vacker äldre gul fasad med rundat burspråk.
Hyresgäst­föreningen

Hållbar stadsutveckling

Hyresgäst­föreningen har i samarbete med ABF tagit fram en studiecirkel som bygger på vår modell för hållbar stadsutveckling – LITA. LITA står för värdeorden levande, inkluderande, trygg och attraktiv. Studiecirkelns syfte är att utifrån några frågor, till vart och ett av värdeorden, diskutera hållbar stadsutveckling.

Se introduktionsfilmen: Hållbar stadsutveckling
Här hittar du studiehandledning: Hållbar stadsutveckling

Här hittar du studiecirklarna 1-4, klicka och de sparas på din dator:

Träff 1 Levande

Träff 2 Inkluderande

Träff 3 Trygg

Träff 4 Attraktiv

Läs mer om LITA.

En kvinna som skrattar.

Stadsodling

Till vår populära film om Stadsodling har vi tagit fram en studiehandledning. Materialet kan du använda till en studiecirkel tillsammans med dina grannar och vänner.

Studiehandledning: Stadsodling

Porträttbild Carolina Nilestam