Bilden föreställer personer som skriver kontrakt
Delphinmedia/Pixabay

Aktuella dokument

På denna sida kan du hitta aktuella dokument från Hyresgäst­föreningen Örebro.

2022:

Debattartikel - Vi säger NEJ till stora hyreshöjningar

Flera bostadsföretag har gått och förvarnat om stora hyreshöjningar. Hyresgäst­föreningen kommer inte att acceptera att vilka kostnader som helst förs vidare till oss hyresgäster. Bostadsföretagen har haft många goda år, bland annat med rekordlåga räntor, och nu när de ekonomiska förutsättningarna är betydligt kärvare är det självklart för oss att de som gjort stora vinster nu ska avstå från dessa.

Örebroföreningens valfolder

Inför valet: Tänk på bostadsfrågan
En trygg bostad är en grundläggande förutsättning för ett bra liv. Därför borde alla ha möjlighet att leva i bra och trygga bostäder till rimliga kostnader. Men hoten mot tryggheten och därmed den självklara rätten till en trygg bostad kommer från flera håll. Bostadsbristen drabbar många och hemlösheten har ökat.

Inför valet kommer därför Hyresgäst­föreningen att driva våra krav och försöka få besked om partiernas bostadspolitik.

Örebroföreningens bostadspolitiska program

En trygg bostad är en grundläggande förutsättning för ett bra liv. Hoten mot tryggheten och därmed den självklara rätten till en trygg bostad
kommer från många håll. Alltför många hyresgäster känner att tryggheten är hotad. Därför är tryggheten i boendet den fråga som Hyresgäst­föreningen i Örebro tycker är den viktigaste.

2021:

Tillsammans stoppar vi marknadshyror

Trots att fakta visar att hyrorna chockhöjs har regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om att införa “fri hyressättning”, det vill säga marknadshyror, för nybyggda hyresrätter.

Örebrobostäders (ÖBO) renoveringsstrategi

Vi publicerar här Öbos renoveringsstrategi som antogs i mars 2021. Det är Öbos eget dokument och Hyresgäst­föreningen har inte deltagit i utarbetandet av strategin. Men eftersom den troligtvis kommer att få stor betydelse för kommande renoveringar så vill vi att den ska vara tillgänglig.

Vår uppfattning är att strategin till stor del är resultatet av många hyresgästers och Hyresgäst­föreningen agerande mot de stora hyreshöjningar som renoveringar många gånger inneburit. Vi, Hyresgäst­föreningen, ser en hel del positiva ambitioner i renoveringsstrategin men vi vet ju ännu inte vad det kommer att betyda i praktiken.