bild rubrik

Studiecirklar

Här hittar du material till studiecirklar i olika ämnen. Vi genomför studiecirklar i samarbete med vårt studieförbund ABF. Genom ABF kan du också gå en cirkelledarutbildning om du vill. Vill du dra igång en av de här cirklarna eller kanske i ett helt annat ämne? Hör av dig till Cajsa eller till ditt lokala ABF så hjälper vi dig att komma igång.

LITA

Hållbar stadsutveckling

Hyresgäst­föreningen har i samarbete med ABF tagit fram en studiecirkel som bygger på vår modell för hållbar stadsutveckling – LITA. LITA står för värdeorden levande, inkluderande, trygg och attraktiv. Studiecirkelns syfte är att utifrån några frågor, till vart och ett av värdeorden, diskutera hållbar stadsutveckling.

Se introduktionsfilmen: Hållbar stadsutveckling
Här hittar du studiehandledning: Hållbar stadsutveckling

Här hittar du studiecirklarna 1-4, klicka och de sparas på din dator:

Träff 1 Levande

Träff 2 Inkluderande

Träff 3 Trygg

Träff 4 Attraktiv

Läs mer om LITA.

ABF Coronapandemin Studiecirkel

Så hanterar vi Coraonapandemin – tillsammans!

Den här studiecirkeln handlar om hur vi kan skapa trygghet och agera under coronapandemin. Den ger tips på saker du kan göra för att förbättra din situation, samtidigt som den ger verktyg till att skapa gemenskap, hjälpa grannar och an­dra i närområdet att hantera situationen.

Studiehandledning: Så hanterar vi Coronapandemin - tillsammans!

Boken om hemberedskap

Hemberedskap

Boken om hemberedskap är en omarbetad version av Civilförsvarsförbundets tidigare bok Överlev hemma. Boken ger tips om hur var och en kan vara bättre förberedd hemma inför olika typer av kriser som t.ex elavbrott. Tipsen är enkla att ta till sig och fungerar väl att reflekteras över såväl i grupp som enskilt.

Studiehandledning: Boken om hemberedskap

Livsberättarcirklar Livsberättarcirklar

Livsberättarcirklar studiematerial

Är du intresserad av att höra andras livsberättelser och dela med dig av din egen?

Detta material från ABF innehåller förslag på frågor som ni kan utgå från i er egna diskussioner i en studiecirkel.

Inget annat material behövs, men säg gärna till er kontakt på ABF om ni vill ha något kompletterande material, till exempel en bok om lokalhistoria.'

Studiehandledning: Livsberättarcirklar