Studiecirklar
Hyresgäst­föreningen

Studiecirklar

Här hittar du material till studiecirklar i olika ämnen. Vi genomför studiecirklar i samarbete med vårt studieförbund ABF. Genom ABF kan du också gå en cirkelledarutbildning om du vill. Vill du dra igång en av de här cirklarna eller kanske i ett helt annat ämne? Hör av dig till Pernilla eller till ditt lokala ABF så hjälper vi dig att komma igång.

Boken om hemberedskap

Hemberedskap

Boken om hemberedskap är en omarbetad version av Civilförsvarsförbundets tidigare bok Överlev hemma. Boken ger tips om hur var och en kan vara bättre förberedd hemma inför olika typer av kriser som t.ex elavbrott. Tipsen är enkla att ta till sig och fungerar väl att reflekteras över såväl i grupp som enskilt.

Studiehandledning: Boken om hemberedskap

LITA

Hållbar stadsutveckling

Hyresgäst­föreningen har i samarbete med ABF tagit fram en studiecirkel som bygger på vår modell för hållbar stadsutveckling – LITA.
LITA står för värdeorden levande, inkluderande, trygg och attraktiv. Studiecirkelns syfte är att utifrån några frågor, till vart och ett av värdeorden, diskutera hållbar stadsutveckling.

Se introduktionsfilmen: Hållbar stadsutveckling.  Här hittar du studiehandledning: Hållbar stadsutveckling

Här hittar du studiecirklarna 1-4, klicka och de sparas på din dator:
Träff 1 Levande
Träff 2 Inkluderande
Träff 3 Trygg
Träff 4 Attraktiv

Läs mer om LITA (en pdf).

Sofia Tungfelt

Stadsodling

Till vår populära film om Stadsodling har vi tagit fram en studiehandledning. Materialet kan du använda till en studiecirkel tillsammans med dina grannar och vänner.

Studiehandledning: Stadsodling

Intresserad? Hör av dig till ditt lokala ABF eller till Pernilla Forsberg, bildningsstrateg Hyresgäst­föreningen om du vill veta mer.

Livsberättarcirklar Livsberättarcirklar

Livsberättarcirklar studiematerial

Är du intresserad av att höra andras livsberättelser och dela med dig av din egen?

Detta material från ABF innehåller förslag på frågor som ni kan utgå från i er egna diskussioner i en studiecirkel.

Inget annat material behövs, men säg gärna till er kontakt på ABF om ni vill ha något kompletterande material, till exempel en bok om lokalhistoria.'

Studiehandledning: Livsberättarcirklar