En kvinna står framför ett skrivbord.  Bakom henne sitter två män,

Hyres­förhandlingar region Aros-Gävle 2024

Nu pågår hyres­förhandlingarna för 2024. På denna sida håller du dig uppdaterad över vad som sker i Västmanland, Gävleborg och Uppsala län. Längre ner på sidan kan du se de hyres­förhandlingar som är klara i regionen.

Tolv procent hyreshöjning inte acceptabel för regionens hyresgäster!

Många svenskar har under året kämpat hårt för att få hushållsekonomin att gå ihop. Snabbt stigande matpriser och en inflation som ätit upp inkomsterna har drabbat många hårt. Region Aros-Gävles hyresgäster är på inget vis undantagna. Fastighetsägarna har gått ut med att de vill höja hyrorna med 12 procent på flera ställen i vår region. Det är en helt orimlig höjning, och något vi aldrig kommer att acceptera.

Vi tar fighten för dig!

Hyresgästerna har inte råd med höga hyreshöjningar och den ekonomiska styrka bostadsföretagen byggt upp under det senaste decenniet gör att de kan hantera mycket av sina kostnadsökningar utan att behöva höja hyrorna.

Vi behöver ditt stöd för att nå våra mål! Du som är medlem kan vara med och direkt påverka din hyra:

• Svara på de utskick du får inför förhandlingarna.
  • Hör av dig med dina synpunkter, åsikter, önskemål och klagomål kring ditt boende och din boendemiljö.
  • Var med och förhandla din egen hyra – gå med i en förhandlingsdelegation.

Så går det i hyres­förhandlingarna 2024 där du bor

Vi är mitt inne i Hyres­förhandlingarna om 2024 års hyresnivå. I år har vi hittills generellt sett höga yrkande från fastighetsägarna. Några av fastighetsägarna har också tyvärr valt att avbryta de lokala förhandlingarna när vi inte accepterat deras höga krav. Hittills är dessa förhandlingar klara:

Västmanland

Surahammar
Allmännyttan Surahammarshus - 4,8%

Uppsala län

Håbo
Allmännyttan Håbohus AB - 4,5%

Norrtälje
Allmännyttan Roslagsbostäder - 4,9%

Gävleborg

Bollnäs
Allmännytta AB Bollnäs Bostäder - 5,1% från 1 februari.
Privata hyresvärdar - 5,1% från 1 februari för de hyresvärdar som är anslutna till Fastighetsägareföreningen.
KlaraBo - 5,1% från 1 februari.

Edsbyn
Alfta Edsbyn AB - en tvåårig uppgörelse. 5,5% för år 2024 och 4,5% för år 2025.
Privata hyresvärdar - 5,5% från 1 januari.

Hofors
Allmännyttan Hoforshus - 4,8%

Hudiksvall
Berlin Bygg och förvaltning AB - 3,9%

Nordanstig
Allmännyttan Nordanstigs Bostäder AB - 5,2%

Sandviken
Sigvardssons Fastigheter AB - 4,3%

Hyres­förhandlingarna 2023

Inför förra förhandlingsomgången ville fastighetsägarna höja hyrorna med 10 procent. Det var inget vi kunde tillåta, via tuffa förhandlingar där parterna stod långt ifrån varandra lyckades vi ändå hålla nere höjningarna. Men trots att vi lyckades hålla tillbaka historiskt höga krav från fastighetsägarna är det svårt att vara nöjd när den ekonomiska krisen och den levnadskostnadskris som följt gjort att många hyresgäster kämpar med att kunna betala hyran.