Två tjejer står i en hiss

Bli medlem hos oss

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du känna dig trygg i ditt boende. För endast 85 kronor per månad får du stöd av en stark och kunnig organisation. Ett av våra viktigaste uppdrag är förstås att förhandla om din hyra, men som medlem hos oss får du så mycket mer. Här kan du läsa om vad som ingår i ditt medlemskap.

Juridisk stöd

Våra experter svarar bland annat på frågor om dina rättigheter och skyldigheter. Vi erbjuder dig också juridisk hjälp i samband med eventuella tvister mellan dig och din hyresvärd, om dessa uppstår när du är medlem hos oss.

Rådgivning

Du kan få svar och råd om ditt boende och din hyra via telefon och e-post. Det kan handla om allt från droppande kranar och drag i lägenheten till information om regler för inneboende eller andrahands­uthyrning.

BoKvar-försäkring

I samarbete med Moderna försäkringar erbjuder vi en frivillig försäkring som är gratis de tre första månaderna. Om du blir arbetslös eller sjukskriven kommer försäkringen ersätta dig för delar av din hyra. Som mest kan du få upp till 4 000 kronor per månad i tolv månader. Efter din gratisperiod kostar försäkringen 99 kronor per månad.

Ökat inflytande

Som medlem i Hyresgäst­föreningen har du större möjlighet att påverka din boendemiljö. Vi har över 1 000 lokala Hyresgäst­föreningar och 8 500 förtroendevalda runt om i landet. Vem vet, nästa år kanske du är en av dem?

Medlemsförmåner och rabatter

Vad sägs om rabatt på bio, böcker, streamingtjänster, resor, hyrbilar och mycket, mycket mer? Som medlem hos oss får du allt du behöver för att livet ska bli lite roligare – och billigare. I vår förmånsapp kan du enkelt se vilka rabatter vi erbjuder nära dig.

Medlemstidningen Hem & Hyra

Åtta gånger per år får du vår populära medlemstidning Hem & Hyra. I den kan du ta del av allt från granskande reportage och lokala nyheter till tester av hushållsprodukter och inredningstips. I varje nummer hittar du även goda råd och inspiration för ett trivsammare hem.

Medlemsskapet gäller alla

Medlemskapet i Hyresgäst­föreningen gäller för alla hyresgäster, inklusive dig som bor i andra hand och alla som bor i din lägenheten. Och kom ihåg, medlemskapet är inte bindande, du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.