Rökning inomhus

Rökning inomhus är återkommande debattämne där andras hälsa och boendemiljö ställs mot rätten att få bestämma över sitt eget hem. Men vad säger lagen?

kvinna röker i fönster
Unsplash Tobias Tullius

Lagen förbjuder inte rökning i bostaden

Generellt sett är det tillåtet att röka i sin bostad. Det finns ingen lag som förbjuder rökning i bostaden. Undantag är allergiboenden. Där förbjuder man i regel rökning, parfymer, husdjur och starka lukter.

Med rökning avses tobaksrökning i form av cigaretter, cigarrer, pipa, vattenpipa och liknande.

Röken får inte störa dina grannar

Även om det generell är tillåtet att röka i sin bostad och på sin balkong får man inte störa sina grannar med sin rökning. Exakt var gränsen för en störning går blir alltid en bedömningsfråga.

Vädra lägenheten efter du rökt

Som hyresgäst är du skyldig att vårda din lägenhet och du kan bli ersättningsskyldig för skador som uppstår. Att åtgärda nikotinskadade tapeter och inredning kan bli kostsamt. Var därför noga med att vädra ordentligt.

Då kan rökning kan leda till uppsägning

Om det står i ditt hyresavtal eller i ordningsregler att du inte får röka i bostaden bör du efterfölja det. Om du bryter mot villkor i avtalet eller mot ordningsregler kan din hyresvärd komma att säga upp dig.

Mer information om att röka i bostaden

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.