Bilden visar grillning på balkong
Zac Cain/Unsplash

Får jag grilla på balkongen?

Vill du ställa till med grillfest utan att behöva lämna hemmet? Kolla vad som gäller först! Här ger vi dig de bästa tipsen för att grilla på balkongen och vilka regler som är bra att känna till när du vistas på balkongen.

Ingen lag som gäller för grillning

Det finns ingen specifik lag som förbjuder grillning på balkongen. Men många hyresvärdar har förbud i sina ordningsregler. Det är din hyresvärd som bestämmer vad som gäller vid grillning.  I regel får du förvara din grill på balkongen.

Är det ok att grilla på balkongen?

Svaren på frågorna får man grilla på balkongen och kan man grilla på balkongen beror på omständigheterna. Även om det i ditt hus är tillåtet att grilla på balkongen så får man ändå inte störa sina grannar, som rök från grillningen kan innebära. Det kan också vara förbjudet att grilla på balkongen under de tider det är eldningsförbud i ditt område. Kolla med din hyresvärd vad som gäller.

Använda elgrill på balkong

En elgrill ger mindre rök än en vanlig grill och kan därför vara bättre lämpad att använda på den egna balkongen,  där det inte finns något grillförbud.

Får man använda gasolgrill på balkong?

Det finns inga särskilda regler för just gasolgrill på balkong och en del har även gasolgrill på inglasad balkong.

Grillning kan störa grannar

Om du själv vill grilla på balkongen är det alltid bra att fråga sina grannar först. Röken från grillen kan nämligen räknas som en störning. Ett bra tips är att använda en elgrill som ofta osar mindre än kol- eller gasgrillar.

Om du blir störd av en granne

När man bor i en hyresrätt behöver man kunna hantera vissa störningsmoment. Om du störs av att en granne grillar på balkongen, prova att prata med grannen och berätta hur du påverkas av grillningen. Hen kanske inte ens är medveten om att grillandet stör dig. Men upplever du återupprepade störningar så prata med din hyresvärd.

Få mer information

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.