En tjej dricker juice direkt ur paketet.

Få krisberedskap med prepping

Naturkatastrofer, pandemier, strömavbrott och krig. Vad händer när allt det vi tar för givet stannar av? Att vara förberedd och ha krisberedskap är något som är viktigt för alla. Här ger vi tips hur du kan förbereda dig genom prepping och att stärka den civila beredskapen där du bor.

Vad är krisberedskap?

Prepping, hemberedskap, krisberedskap och civilt försvar är alla begrepp som manar till att vara förberedd om viktiga samhällsfunktioner slås ut och du behöver klara dig själv. Här listar vi värdefulla tips på hur du kan preppa för att hålla värmen, lagra mat och vatten och hur du klarar sig mentalt i en kris.

Goda grannar stärker civilförsvaret

Hur kan vi tillsammans förbereda oss? Forskningen har visat att i områden med stark granngemenskap återhämtar sig människor snabbare vid en kris.
Det kan alltså vara en god idé att lära känna dina grannar.

Ta för vana att knyta kontakter med dina grannar. Känner vi varandra blir det lättare att samarbeta och hjälpa varandra. Genom att engagera dig i din lokala Hyresgäst­föreningen får du lättare att knyta kontakter i bostadsområdet. Här hittar du din närmsta förening Kom med oss och bli medlem idag!

Mat att ha hemma vid kris

Myndigheterna rekommenderar att köpa hem mat som räcker under en hel vecka. Maten ska hålla i rumstemperatur och vara enkel att tillaga om elen är utslagen och du behöver använda ett Trangiakök. Ett stormkök underlättar matlagningen och att värma vatten med. Köp matvaror med lång hållbarhet och saker som du och familjen gillar. Här hittar du en bra lista med lämplig mat att ha hemma.

Vid krissituationer har kommunen skyldighet att köra ut vatten till särskilda utdelningsplatser. Skaffa dunkar att transportera vattnet i och se till att ha vatten hemma redan nu. Kranvatten håller i cirka sex månader.

En kvinna  sitter i en soffa med en filt runt kroppen.

Om elen slås ut under en kris

I händelse av en kris kan elen slås ut. Se till att ha en radio hemma för att lyssna på myndighetens rekommendationer. Investera i en vevradio eller transistorradio med batterier. När elen slås ut blir det fort kallt.

Var finns närmsta skyddsrum?

Det är viktigt att du vet var närmsta skyddsrum finns. Om ditt hyreshus har ett skyddsrum är det märkt med en skyddsrumskylt på husfasaden. Saknar ditt hyreshus en skyddsrumsmärkning? Kolla då in MSB Skyddsrumskarta för att se var du kan hitta ett närliggande skyddsrum.

Bra saker att ha hemma vid en kris:

• Filtar
  • Underställ, gärna i material som håller värmen bra som ull
  • Tofflor
  • Ficklampa
  • Pannlampa
  • Stearinljus och värmeljus
  • Tändare och tändstickor
  • Batterier

Bra saker att ha hemma för att preppa

• Första hjälpen kit
  • Mediciner
  • Plåster och förband
  • Kontanter
  • Soppåsar
  • Toalettpapper
  • Lista med telefonnummer till familj, anhöriga, grannar, sjukhus, kommun, räddningstjänst, elleverantör etc

Få mer information
Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information.