På bilden finns en elgitarr och förstärkare i ett rum
The creative exchange/Unsplash

Jag ska flytta till min första hyresrätt – vad är viktigt för mig att veta?

Om du aldrig har bott i en hyresrätt tidigare kan det vara bra att känna till vilka rättigheter och skyldigheter du har som hyresgäst. Och vad din hyresvärd får och inte får göra. Här listar vi det viktigaste.

Du har rätt till ett skriftligt hyresavtal

När du flyttar till din första hyreslägenhet är det absolut viktigaste att du får ett skriftligt hyreskontrakt och att du får en kopia på besiktningsprotokollet från den besiktning som gjordes när den tidigare hyresgästen flyttade ut.

Annat som är bra att komma ihåg:

Ditt hyreskontrakt

När du hyr en lägenhet är det viktigt att du tecknar ett skriftligt hyreskontrakt. Det har du rätt till enligt hyreslagen. I princip gäller även ett muntligt avtal men skulle det bli diskussion om vad som är överenskommet är det säkrast att ha ett skriftligt avtal. Annars står ord mot ord.

Din hyra

De flesta hyrorna förhandlas genom kollektiva förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och hyresvärden. Tänk på att betala din hyra i tid. Normalt sett skickar hyresvärden ut hyresavier till alla hyresgäster, men du är skyldig att betala hyran i tid även om du inte fått någon hyresavi.

Inflyttning

Du har rätt att flytta in klockan tolv den dag hyresavtalet börjar gälla. Är den dagen en lördag, söndag eller annan helgdag är det första vardagen därefter som gäller som inflyttningsdag.

Lägenhetens skick

Det är viktigt att hyresvärden har besiktigat lägenheten innan du flyttar in men det finns inget krav i lagen på att en besiktning ska ske. Be om att få en kopia på besiktningsprotokollet. Anmäl till hyresvärden om det finns skador i lägenheten som inte står med i protokollet. Du ska inte behöva stå för skador som en tidigare hyresgäst har vållat. Du har även rätt att kräva att lägenheten ska vara städad när du flyttar in.

Använda lägenheten – normalt slitage

En härlig sak med att vara hyresgäst är att din hyresvärd är skyldig att ta hand om det löpande underhållet av lägenheten som till exempel målning och tapetsering. Som hyresgäst har du ansvaret att vårda lägenheten och ersätta eventuella skador som du vållar under din hyrestid. Om en skada uppstår, till exempel en vattenläcka, måste du informera hyresvärden på en gång.

Måla om själv

Du får naturligtvis sätta din egen prägel på lägenheten. Du kan måla och tapetsera så länge det är proffsigt gjort och inte för extrema färger. Däremot får du inte ändra planlösningen eller flytta på fast inredning, som en diskmaskin. Hör med värden om du vill göra större förändringar.

Ansvar för lägenheten – inneboende och störning

Du får ha inneboende och kan bli sambo utan att fråga hyresvärden, men du ansvarar alltid för att du och dina besökare inte stör grannarna. Ha gärna fest och spela musik men tänk på grannarna. Det finns inga konkreta regler för hur länge man får ha fest eller exakt hur högt man får spela. Prata med grannarna. Det de tycker är okej, är okej helt enkelt.

Får hyresvärden gå in?

Hyresvärden kan ha en reservnyckel till din lägenhet men får inte gå in oanmäld. Detta gäller naturligtvis inte om det är en nödsituation. Som hyresgäst är du skyldig att låta hyresvärden få tillträde till lägenheten för vissa ändamål. Det kan till exempel gälla:

• nödvändig tillsyn (exempelvis för planering av reparationer)
  • brådskande arbete
  • reparationer (hyresvärden ska enligt hyreslagen meddela dig minst en månad i förväg)
  • visning av lägenheten på lämplig tid om den är ledig för uthyrning (du behöver själv inte vara med på visningen)

Få mer information

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.