En kvinna  sitter i en soffa med en filt runt kroppen.

Hur varmt ska det vara i lägenheten?

Inomhusmiljön påverkar vårt mående. Din hyresvärd är skyldig att se till att innetemperaturen ligger på rätt nivå och att bostaden har en fungerande ventilation. Här kan du läsa om riktlinjerna och vad du kan göra om di värd inte lever upp till dem.

När är det för varmt eller kallt i lägenheten?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att det är mellan 20 och 23 grader i en lägenhet. En normal inomhustemperatur ska under normala väderförhållande inte vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren. Läs gärna vad Folkhälsomyndigheten säger om inomhustemperatur

Hur mäter jag inomhustemperaturen i lägenheten?

Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur inomhus behöver du först ta reda på vilken temperatur du har i lägenheten. Använd en vanlig termometer och mät temperaturen mitt i ett rum, cirka 60 centimeter ovanför golvet. Lägg inte termometern i ett fönster, mot en yttervägg eller direkt på golvet, utan håll dig cirka en meter från väggarna.

Blockerat innehåll.

Hur kallt får det va egentligen?

Hur kallt får det vara i en lägenhet?

Som hyresgäst ska du ha som lägst 20 grader inomhus.

Hur får jag upp värmen i lägenheten?

Under höst, vinter och vår känns det lätt kallt och ruggigt även inomhus. Tänk då på att inte ställa stora möbler, eller hänga tjocka gardiner, för elementen. Det måste vara öppet framför dem för att värmen ska kunna spridas i lägenheten.

Om elementen blir förtäckta kan deras mätare tro att det redan är tillräckligt varmt, och de kan då ge ifrån sig mindre värme. Hur varma elementen känns är dock inte avgörande för när en hyresvärd måste agera eller inte. Det är också viktigt att inte täppa för ventilation eller liknande.

Hur får jag hyresvärden att höja värmen?

Om temperaturen i rummen inte håller sig mellan 20 och 23 grader ska du i första hand felanmäla det till din hyresvärd. Har du otäta fönster, dörrar eller golv eller upplever du att det drar kallt från ventilation, eller annat ska du felanmäla även det. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du få hjälp att sätta press på hyresvärden om de inte agerar.

Vad gör jag om det är för varmt i lägenheten?

Under extrema väderförhållanden finns undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. När det råder värmebölja och du har för varmt i lägenheten kan du själv göra några saker för att underlätta, exempelvis dra ner persienner eller dra för gardiner, vädra på nätterna och se till att dricka ordentligt med vatten i värmen. Det kan också vara en bra idé att minska användandet av elektronik så som TV, dator och ugn som avger värme.  När du vädrar fungerar det ofta alldeles utmärkt med självdrag. Det är inte tekniken utan luftomsättningen som avgör om ventilationen är bra eller inte. Om du misstänker att ventilationen är dålig kan du be hyresvärden göra en kontroll av luftomsättningen.

Kan man få ersättning om det är för kallt eller varmt i lägenheten?

Ja du kan ha rätt till viss kompensation genom nedsatt hyra för den tid du bott i lägenheten och inte kunnat nyttja den till fullo, på grund av för hög eller låg temperatur.

Får hyrevärden stänga av värmen?

Värmen i ett flerbostadshus regleras oftast automatiskt med en termostat. Det är sällan så enkelt att hyresvärden slår på eller av värmen, även om det kan upplevas så. Däremot har hyresvärden har alltid ett ansvar att se till så att inomhustemperaturen är tillräcklig, det vill säga + 20 till 23 grader.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.