Kvinna ser fundersam ut

Kan jag kräva att hyresvärden skottar undan snön?

I går kom ett kraftigt snöfall och nu är entrén till huset blockerad. Hur ser reglerna kring snöröjning ut egentligen – måste vi alla hjälpas åt och skotta, eller kan jag kräva av min hyresvärd att hen tar hand om problemet?

Hyresvärden ansvarar för snöhantering av de gemensamma ytorna

Hyresvärden är skyldig att vara uppmärksam på väderomslag och se till att det är framkomligt på gångvägar och vid entréer. Det ansvaret gäller även på kvällar och helger.

Hyresgästen ansvarar för att ta bort snö på delar som hör till bostaden

Hyresvärdens skyldighet avser de gemensamma delarna av fastigheten. Däremot är det hyresgästernas ansvar att skotta undan snö från ytor som de ensamma förfogar över, till exempel uteplats, balkong, parkeringsplats och liknande.

Snöröjning ska ske inom rimlig tid

Det är upp till hyresvärden att närmare bestämma när och hur snöröjningen sker, det viktiga är att värden inom rimlig tid ser till hyresgästerna kan använda de gemensamma utrymmena.

Hyresvärden kan bli ersättningsskyldig om du halkar

Om hyresvärden inte har skottat, plogat eller sandat och halkan gör att du skadar dig kan hyresvärden komma att bli ersättningsskyldig.

Få mer information om snöhantering

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.