Lunds universitet skymning
Karl JK Hedin on Unsplash

Lund bostadskö

Lund har ingen gemensam bostadskö för både privata och kommunala hyresvärdar. Däremot finns en kö för kommunala hyresrätter samt en kö för studentbostäder.

Du kan även registrera dig hos Boplats Syd, en bostadsförmedling som ägs av Malmö stad men också förmedlar bostäder i Lund. Medlemskap i Boplats Syd kostar 300 kr per år. Att registrera sig hos det kommunägda Lunds kommun Fastighets AB är gratis.

Här kan du ställa dig i bostadskön hos Lunds kommuns fastighetsbolag LKF.

För att söka studentbostad i Lund behöver du bli medlem i Akademiska föreningen( till en kostnad).

Här kan du ställa dig i kö för en studentlägenhet i Lund

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgästföreningen

Observera att Hyresgästföreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgästföreningen.

Bli medlem när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta in i kan du bli medlem hos oss i Hyresgästföreningen. Vi finns till för alla som bor i hyresrätt och är med och förhandlar om hyror, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Vi stöttar även andra samarbeten som finns till för att öka tryggheten i ditt närområde genom nattvandrare och grannsamverkansprojekt. Bor du i hyresrätt och vill vara med och göra skillnad? Bli medlem redan idag!