hyresgäster planterar växter

Hur gör jag området där jag bor trevligare?

Hyresgäster i hela landet lyckas ofta få genom förbättringar i det egna området – genom att göra det tillsammans. Det kan du och dina grannar också göra! Här har vi samlat tips som du kan ha nytta av när du vill förbättra i ditt kvarter eller område.

Trevligare trapphus

En trevlig trappuppgång uppskattas av alla. Så här kan du vara med för att öka tillgängligheten och påverka reparationer och underhåll av ditt trapphus och din gård:

1. Gå ihop med grannarna och gör en vandring i området.
  2. Skriv upp allt som behöver åtgärdas eller som ni vill förändra.
  3. Blir listan lång? Prioritera, ta en sak i taget och tänk långsiktigt.
  4. Presentera er lista för hyresvärden.
  5. Fungerar trappstädningen dåligt? En idé kan vara att ni städar trappan själva mot att få en lägre hyra.

Finare tvättstugor

Som hyresgäst ska du kunna tvätta dina kläder i huset där du bor eller i närheten. Hyresvärden har huvudansvaret för att det är städat, god ordning i tvättstugan och att alla maskiner fungerar, men självklart ska hyresgästerna städa efter sig när de tvättat. Är något trasigt eller vill du förbättra något? Ta kontakt med din hyresvärd.

Utebelysning och buskage

Ljusa och väl upplysta gator och kvarter bidrar till att det känns tryggt att promenera hem från bussen, parkeringen eller cykelförrådet. Be hyresvärden klippa buskar och träd för att öka känslan av trygghet.

Grillning på gården

Gå samman med dina grannar och fundera ut vilken typ av grillplats som passar er gård bäst. Sedan kan ni presentera ert förslag för hyresvärden. Tänk på att det alltid är lättare att få igenom ett förslag som är bra, billigt och genomtänkt. Den gemensamma grillplatsen blir en naturlig mötesplats och ett bra ställe för att ordna trevliga gårdsfester.

Sopor och sophantering

75 procent av våra hushållssopor kan återvinnas, återanvändas eller komposteras. De flesta bostadsområden har återvinningsstationer i närheten och din hyresvärd ser till att det finns sopnedkast eller sophus som fungerar. Men det finns fler sätt att ta hand om sopor. Vill du ha en gemensam kompostering på gården? Tala med dina grannar och hyresvärden och kolla möjligheterna.

Lekplatsen

Lekplatsen är en viktig mötesplats för både stora och små. Den ska hållas fräsch och fin och vara säker för alla att vistas i. Fastighetsägaren ansvarar för att lekplatsen är i gott skick och ska se till att alla säkerhetskrav följs. Är något trasigt? Berätta det för hyresvärden.

Aktiviteter i området

Vill du starta en dansgrupp, odla potatis eller ordna en fest för alla? Allt är möjligt!

Rusta upp och förbättra

Är det dålig belysning på din gård eller vid parkeringen? Skulle tvättstugorna behöva fräschas upp? Vill du att det ska finnas en miljöstation i ditt område? Du har säkert massor med idéer om hur just ditt område kan bli bättre. Hör av dig till oss för att få tips!

Få mer information

Läs också om hur du kan hjälpa till och skapa ett tryggare bostadsområde
Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.