En fåtölj och växter i ett vardagsrum
Timothy Buck/Unsplash

Lägenheten är mindre än vad som står i kontraktet

Du ska självklart bara betala för det du har blivit lovad och ingenting annat. Om du upptäcker att din boyta är mindre än vad som står i kontraktet är det kanske läge att undersöka om du kan få pengar tillbaka. Här kan du läsa om hur det går till.

Du kan få pengar tillbaka

Om lägenhetens boyta, eller boarean, är mindre i verkligheten än vad som står i kontraktet kan du ha möjlighet att få pengar tillbaka på hyran. Men det är inte säkert.

Flera saker påverkar om du kan få tillbaka pengar eller inte, bland annat hur hyran fastställts och utifrån vilka förutsättningar.

Först och främst är det viktigt att du tar reda på hur stor lägenheten verkligen är. En sådan mätning måste göras på rätt sätt.

Kontakta hyresvärden

Om mätningen visar att boytan är mindre, bör du kontakta hyresvärden. Är det fråga om en smärre skillnad, några enstaka kvadratmeter, påverkar det inte hyrans storlek. Uppgiften om boytan i hyresavtalet brukar nämligen inte vara exakt. Den som förhandlat kan bedöma i vad mån den felaktiga boytan har påverkat hyran och begära att hyran korrigeras. Det kan också vara fråga om att begära återbetalning av hyra.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.