En hund står på en soffa.

Får jag ha husdjur i lägenheten?

Dags att flytta. Du läser i hyreskontraktet att du inte får ha husdjur i din nya lägenhet. Har din hyresvärd rätt att ställa ett sådant krav? Här går vi igenom vad reglerna säger om husdjur.

Kan hyresvärd neka husdjur

I de allra flesta fall kan inte värden förbjuda dig att ha husdjur såsom katt, hund, fåglar eller liknande. Det är bara om det finns sakliga skäl att förbjuda husdjur som värden får göra det, till exempel om det huset är anpassat för allergiker.

Husdjur i hyresrätt

Kom ihåg att du har ansvar om du har husdjur i hyresrätt och du måste se till att det inte smutsar ner eller skadar lägenheten.

Finns det en lag om djur i lägenhet?

Och om du vill ha ormar i lägenheten kan du behöva ansöka om tillstånd hos miljöförvaltningen i din kommun. Miljöförvaltningen kan också berätta mer om lokala bestämmelser. Det finns rekommendationer om djurskötsel och om till exempelvis hur länge ett djur får vara ensam hemma. På Jordbruksverkets hemsida kan du läsa mer.

Vad tycker Hyresgäst­föreningen om husdjur i lägenheten?

Vi tycker att varje hyresgäst ska ha rätt att ha husdjur, så länge hyresgästen ser till att djuret inte skapar problem för grannar och närboende.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.