En hund står på en soffa.

Hund i lägenhet

Funderar du på att skaffa hund? Här kan du läsa vilka regler som gäller och vad lagen säger om hund i lägenhet.

hund har stökat till i lägenheten
iStock

Hundar är populära husdjur. Enligt en undersökning från Hem och Hyra har var tionde hyresgäst hund. Hunden sägs ju vara människans bästa vän och tillför ofta positiva saker som att minska ensamhet och ökad fysisk aktivitet. För många är hunden en självklar del av hushållet, en viktig familjemedlem.

Hundar kan ibland även medföra problem. Om hunden skäller ofta kan man få klagomål från grannar, som i värsta fall, om det inte åtgärdas kan få rättsliga konsekvenser och leda till uppsägning. Andra vanliga klagomål är hundar som får springa lösa, hundbajs på gården och hundhår i torktumlare.

Vad säger lagen om hund i lägenheten?

• Du behöver normalt sett inte hyresvärdens tillstånd för att ha en hund i lägenheten Enda undantaget är särskilda allergihus, där hundförbud kan gälla.
  • Det förekommer att hyresvärdar skriver in förbud mot hundar eller vissa hundraser i hyresavtalet eller ordningsföreskrifterna, men det är inte säkert att det skulle hålla i en rättslig prövning.
  • Hundar får i allmänhet vara ute i bostadsområdet så länge du har koll på den och följer lokala regler.
  • Du har ansvar för skador som hunden orsakar. Det betyder att skulden faller på dig även om du inte har varit slarvig eller vårdslös.
  • Enligt hyreslagen får en hyresgäst inte störa sina grannar. Lite skällande, eller ljud som anses normalt måste grannarna acceptera men om hunden skäller eller ylar ofta, länge eller sent på kvällen kan det leda till uppsägning
  • Har hunden krafsat sönder dörren eller slitit onormalt på lägenheten blir du skyldig att betala när du flyttar.
  • I bostadsområden gäller oftast kopplingstvång och skyldighet att plocka upp hundbajs.
  • På lekplatser och badplatser kan det råda totalt förbud mot hundar. Kolla med Miljöförvaltning i din kommun om vilka lokala regler som gäller i din kommun eller Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet när det kommer till djurskötsel.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.