katt i lägenhet
Unsplash

Katt i lägenhet

Funderar du på att skaffa katt? Generellt sett behöver du inte be hyresvärden om lov innan din katt flyttar in, men det finns en hel del saker du måste ha koll på.

ID-märk din katt

Från och med 2023 blir det obligatoriskt för kattägare att registrera och id-märka sin katt. Den nya lagändringen ska göra det lättare för kattägare att till exempel få tillbaka katten om den sprungit iväg eller bli informerad om katten skadat sig.

Så får du katten att trivas i lägenhet

När du skaffar katt i hyreslägenhet har du ansvar för att katten inte smutsar ner eller skadar lägenheten. För att undvika förstörelse är det viktigt att din katt blir mentalt stimulerad i lägenheten. Det blir den om den till exempel har möjlighet att vässa sina klor, klättra och har ställen att gömma sig på.

Regler för katt i lägenhet

Du som skaffar katt och bor i hyreslägenhet har ansvar för att din katt inte förstör, skrämmer eller stör dina grannar. Din hyresvärd kan ha särskilda regler gällande husdjur så ta reda på vad som gäller just där du bor. Som hyresgäst kan du bli ersättningsskyldig för skador som din katt orsakat på lägenheten.

Några vanliga klagomål för katter som rör sig utomhus är att katten uträttar sina behov i rabatterna, på grannarnas uteplatser eller rentav går in till grannarna. Du som hyresgäst riskerar att förlora ditt hyreskontrakt om problemen blir för stora.

Skydda katten på balkongen

Bor du i en lägenhet med balkong är det klokt att näta in balkongen så att din katt inte trillar ner. Är balkongen högre än fem meter över marken är det ett måste enligt Jordbruksverkets föreskrifter. Tänk på att du måste kunna återställa balkongen i ursprungligt skick den dagen du flyttar ut.

Då kan du nekas ha katt

I de allra flesta fall kan hyresvärden inte förbjuda dig att ha katt i din hyreslägenhet. Det finns undantagsfall, om huset till exempel är anpassat för allergiker kan du bli nekad på grund av ”sakliga skäl”.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.