Gothenburg_airbnb_logo
Adobe Stock

Får man hyra ut en hyresrätt via Airbnb?

Ja om du har hyresvärdens tillåtelse. De flesta värdar är dock restriktiva med att tillåta andrahandsuthyrning på korta kontrakt som Airbnb oftast handlar om. Ett enklare alternativ är att hyra ut en del av bostaden som du själv bor i. Men det finns en del saker som är viktiga att tänka på.

1.  Du måste ha hyresvärdens godkännande

Du måste ha Hyresvärdens skriftliga godkännande - annars kan du förlora kontraktet!

Se till att du har en hemförsäkring ifall något går sönder. Gör en inventarieförteckning om något skulle förvinna. Notera skador och brister i lägenheten, gärna genom att fotografera eller filma. Berätta gärna för grannarna att du hyr ut din bostad – dels för att de ska känna sig trygga och kan berätta om det skulle pågå någonting i lägenheten som inte är okej.

2.  Skriv ett hyreskontrakt

För Airbnb räcker det med det avtal som skrivs på i och med att lägenheten hyrs ut via plattformen. Hyr du ut själv behöver du ta fram ett eget avtal. Om du vill hyra ut ett rum till inneboende samtidigt som du själv bor i lägenheten behöver du oftast inte något tillstånd från din hyresvärd.

Mallar för andrahandsavtal och inneboendeavtal hittar du här

3.  Ta inte ut för hög hyra

Tar du ut för hög hyra du kan tvingas betala tillbaka den och riskerar att bli uppsagd. För en möblerad lägenhet får du inte lägga på mer än 15 % på hyran när du hyr ut i andra hand – via exempelvis Airbnb. En skälig hyra för en inneboende ska motsvara den del av din egen hyra som motsvarar den del av bostaden som du hyr ut. Har lägenheten till exempel två lika stora sovrum, och du hyr ut ett av sovrummen samt låter den inneboende använda övriga ytor som badrum, kök och vardagsrum kan en rimlig hyra vara högst hälften av din egen hyra. Det är tillåtet att göra överenskommelser om faktiska kostnader för el, vatten och fiber om det tillkommer. Kom ihåg att det är brottsligt att begära eller ta emot ersättning utöver hyran!

4.  Du får inte bedriva hotellverksamhet

En hyresrätt skall användas som bostad. Använder du hyresrätten till att hyra ut bostaden eller rum i sådan omfattning att det är jämförbart med hotellverksamhet riskerar du att förlora din hyresrätt eftersom den kan innebära risk för olägenheter både för hyresvärden och dina grannar. Olägenheter kan vara till exempelvis störningar i form av spring i trapphus, ökat slitage i lägenheten med mer.

Läs mer om regler för andrahandboende här

Söker du bostad?

Kolla in vår webbsida där vi samlat länkar till och information om svenska bostadsköer och allt annat som kan vara bra att veta när du söker bostad.

Bli medlem!

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du få juridisk rådgivning. Har du fler frågor om andrahandsuthyrning och Airbnb? Bli medlem redan nu!

Hyresgästföreningen kritisk till hotellifiering -hyresrätter försvinner från marknaden

Allt fler hyresrätter försvinner från Stockholms bostadsmarknad genom att de hyrs ut för korttidsboende genom plattformar som Airbnb. Fenomenet kallas hotellifiering och har kartlagts i en ny rapport från Hyresgästföreningen som varnar för en växande grå hyresmarknad präglad av otrygga villkor och höga hyror. 1 135 lägenheter som nu används för hotellverksamhet och korttidsuthyrning har kartlagts. – Det är en sak när privatpersoner hyr ut sin lägenhet när den själv är på semester några veckor, och en helt annan när fastighetsägare sätter i system att undandra hyresrätter från ordinarie marknad och förvandlar dem till hotell, säger Julia Synnelius, utredare på Hyresgästföreningen. Läs mer om hotellifiering här.

dörr skylt stör ej