En man står på en balkong.

Engagera dig för rimliga hyror i Västra Sverige

Vill du vara med och påverka din hyra? På den här sidan hittar du som bor i region Västra Sverige tips på hur du kan göra din röst hörd kring hyres­förhandlingarna med din hyresvärd.

Det finns många olika sätt för dig att engagera dig i hyres­förhandlingarna 2024.

Och din röst behövs! Flera hyresvärdar har redan gått ut med höga krav på hyreshöjningar. Vi kommer göra allt vi kan för dig vid förhandlingsborden i hyres­förhandlingarna. Men du som hyresgäst kan också göra skillnad. Och ju fler vi är som engagerar oss - desto starkare blir vi tillsammans.

Här nedan hittar du tips på hur du kan engagera dig och hur du beställer material för att göra din röst hörd.

Här nedan på sidan hittar du information om hur du:

• Mejla styrelseledamöter
  • Flaggar mot höga hyreshöjningar
  • Går med i hyresupproret
  • Beställer material
  • Dela ut flygblad i ditt bostadsområde
  • Deltar i förhandlingsarbetet

Mejla allmännyttans styrelseledamöter

Om du bor hos ett kommunalt bolag så är det styrelseledamöterna som utsetts av kommunfullmäktige som bestämmer i bolagen och därför också har ansvar för hur bolaget agerar.

Vi på Hyresgäst­föreningen har skickat ett brev till styrelseledamöterna i Göteborgs allmännyttor, med en uppmaning att komma tillbaka till de lokala förhandlingarna eftersom bolagen valt att avbryta förhandlingarna. Du kan läsa det brevet här

Om också vill kontakta styrelseledamöterna hittar du mejladresser här:

Bostadsbolaget

Familjebostäder

Poseidon

Gårdstensbostäder (i bolagets styrelse sitter hyresgästrepresentanter och en representant från Förvaltnings AB Framtiden, som är moderbolaget som alla de kommunala bostadsbolagen tillhör. )

ombildning
Emelie Asplund

Flagga mot höga hyreshöjningar

Tillsammans kan vi visa att hyresgäster drabbas hårt av att levnadskostnaderna ökar kraftigt.

Ett sätt att visa hur du påverkas av din hyresvärds krav på hyreshöjning är att hänga upp en banderoll eller flagga i ditt fönstret. Om ni är fler grannar som gör likadant blir det ännu tydligare hur hyreshöjningarna påverkar er.

Ett enkelt sätt att göra det på är att riva sönder ett gammalt trasigt lakan och skriva ditt budskap på för att sedan hänga upp i fönstret. Du kan till exempel skriva "Stoppa hyreschocken" eller "Vi har inte råd".

Om du inte känner att en flagga räcker så kan du och dina grannar tillsammans fixa plakat och banderoller.

Du får gärna dela ett foto på hur du engagerat dig i hyres­förhandlingarna med oss på sociala medier.

Vi finns här på Facebook

Gå med i hyresupproret

Förtroendevalda inom Hyresgäst­föreningen har också startat en grupp på Facebook för att samla alla hyresgäster där du gärna får gå med.

Den hittar du här

Beställ material av oss

Behöver du hjälp med material som du kan använda för att göra skyltar, flaggor eller banderoller? Du kan beställa kostnadsfritt material hos oss på Hyresgäst­föreningen region Västra Sverige.

Du beställer genom att fylla i vårt formulär

När materialet är klart kan du hämta upp det på vårt regionkontor på Första Långgatan 17 B i Göteborg.

Dela ut flygblad i ditt område

Du kan också hjälpa till att engagera flera i ditt område, till exempel genom att dela ut flyers. Du kan beställa flygblad via formuläret ovan, eller skriva ut själv.

Flygblad: Tillsammans mot chockhöjda hyror

En man pratar i telefon, han ser upprörd ut

Delta i förhandlingsarbetet

Varje år förhandlar Hyresgäst­föreningen hyran för majoriteten av Sveriges hyreslägenheter och du kan vara delaktig genom att påverka och medverka vid förhandlingen på flera olika sätt. Du kan till exempel hjälpa till med information eller engagera dig i själva förhandlingsarbetet.

Du kan läsa mer om hur du kan delta i förhandlingarna här

Vill du veta mer eller är redo att engagera dig? Fyll i vårt kontaktformulär så kontaktar vi dig