Bakom ett oranget skynke syns sju personer som sitter runt ett bord och samtalar
Hyresgästföreningen

Årets hyresförhandlingar i Västra Sverige 2023

Just nu förbereder vi oss på att dra i gång förhandlingarna om hyresnivån för 2023 i Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Härryda, Partille, Lerum, Öckerö, Ale, Kungälv, Stenungsund, Tjörn och Orust.

På den här sidan kan du läsa mer om hur vi ser på årets förhandlingar och aktuellt läge i förhandlingarna.

Läget inför årets förhandlingar

Vi väntar oss tuffa förhandlingar i år med tanke på det ovanliga ekonomiska läget som är just nu i landet. Inför årets hyresförhandlingar har flera fastighetsägare meddelat att de vill höja hyrorna med uppåt 10 procent för att täcka kostnaderna för den höga inflationen och elpriserna. Det är oacceptabelt menar Hyresgästföreningen. Hyresgästerna har inte råd med så höga höjningar och vi ser inte att det finns täckning för så höga hyreshöjningskrav utifrån det underlag som parterna är överens att utgå ifrån.

Hyresgästernas förutsättningar

• 59 procent av hushållen i hyresrätter i regionens tretton kommuner är ensamstående med eller utan barn. Det innebär att det är en inkomst som ska bära alla kostnader, vilket ger mindre marginaler att klara kostnadsökningarna.
  • I Stor-Göteborg lägger hyresgästerna i genomsnitt 27,5 procent av inkomsten på boendekostnader, vilket är betydligt mer än de som bor i bostadsrätt eller äganderätt. Ensamstående kvinnor i landet som bor i hyresrätt lägger nästan 40 procent på boendet.

Hyresgäster är en ekonomiskt utsatt grupp som redan drabbas av levnadskostnadskrisen med de stigande priserna.

Bostadsföretagens förutsättningar

Bostadsföretagen har under en längre period gynnats av hög efterfrågan, ett långvarigt lågränteläge med billig finansiering och god långsiktig avkastning vilket har gjort att bostadsföretagen gått väldigt bra ekonomiskt. Det är helt enkelt lönsamt att äga hyresfastigheter.

Samtidigt ser vi att kostnaden för att bo i hyresrätt stigit mer än dubbelt så mycket som andra priser sedan början av 1990-talet fram till 2021.

Allt det pekar på att bostadsföretagen borde klara effekterna av den samhällsekonomiska utvecklingen utan att chockhöja hyresnivån nästa år.

Nu tar vi fajten om din hyra!

Med tanke de förutsättningarna kommer vi aldrig acceptera att hyresgästerna ska bära hela kostnadsökningen för fastighetsägare som i många år gjort en väldigt lönsam affär av att hyra ut lägenheter.  När vi nu går in i hyresförhandlingarna för 2023 kommer vi göra allt för att hålla hyresnivån nere. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

Du som är medlem kan vara med och direkt påverka din hyra! Hör av dig med dina synpunkter, åsikter, önskemål och klagomål kring ditt boende och din boendemiljö! Var med och förhandla din egen hyra – gå med i vår förhandlingsdelegation!

Så går det i hyresförhandlingarna där du bor (uppdaterad 221122):

Det är din hyresvärd som påkallar förhandlingarna och vi räknar med att ett flertal förhandlingar kommer att inledas under oktober månad. Här nedan kan du utifrån kommun läsa om läget i förhandlingen med din hyresvärd, finns inte din värd med i listan beror det på att förhandlingar ännu inte påkallats.

Vi uppdaterar den här sidan och kommer löpande fylla på med information om förhandlingarna. Senast uppdaterades sidan 22-11-22.

Genom att klicka på länkarna här under kommer du direkt till förhandlingarna som rör kommunen du är intresserad av:

Ale
Göteborg
Härryda
Kungsbacka
Kungälv
Lerum
Mölndal
Orust
Partille
Stenungsund
Tjörn
Varberg
Öckerö

ALE:

Kommunal värd:

• Alebyggen AB: Hyresvärden vill höja hyran från 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 8,81 procent.

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR Ale: Hyresvärd vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,61 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Ale, dit hör bland andra Rikshem AB och Skepplanda Fastigheter)

GÖTEBORG:

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR Göteborg: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,73 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Göteborg, dit hör bland andra Wallenstam, Stena Fastigheter, Skandia Fastigheter, Ernst Rosén, Ivar Kjellberg Fastighets AB, Källfelt Byggnads AB, Holger Blomstrand Byggnads AB, Sigillet)
  • Willhem AB: Hyresvärden vill höja hyran från 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 10 procent
  • Sahlin Förvaltning: Hyresvärden vill höja hyran från 1 januari 2023 men har inte preciserat kravet.
  • Balder Göteborg: Hyresvärden vill höja hyran från 1 januari 2023 men har inte preciserat kravet.

HÄRRYDA:

Kommunal värd:

• Förbo: Hyresvärden vill höja hyran från 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 7,11 procent.

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR Härryda: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,0 procent (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Härryda, dit hör bland andra Wallenstam)
  • RCB Härryda: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 8,2 procent. (RCB är ombud för flera privata hyresvärdar, dit hör bland andra Derome)

KUNGSBACKA:

Kommunal värd:

• Eksta Bostads AB: Hyresvärden vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 8,5 procent.

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR Kungsbacka: Hyresvärd vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,29 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Kungsbacka, dit hör bland andra Aranäs Fastigheter, Stena Fastigheter och Fortinova AB)
  • RCB Kungsbacka: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 8,2 procent. (RCB är ombud för flera privata hyresvärdar, dit hör bland andra Derome)

KUNGÄLV:

Kommunal värd:

• Kungälvsbostäder vill höja hyran från och med 1 januari 2023 men har ännu inte preciserat ett krav.

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR Kungälv: Hyresvärd vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,30 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Kungälv, dit hör bland andra Tocasa Fastighets AB och HSB)

LERUM:

Privata värdar:

• Balder: Hyresvärden vill höja hyran från och med 1 januari 2023 men har ännu inte preciserat kravet.
  • Fastighetsägarna GFR Lerum: Hyresvärd vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 8,88 procent (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Lerum, däribland Svenska hus i Göteborg AB, Svenska hus Floda AB, Ernst Rosén AB och SBB)

MÖLNDAL

Kommunala värdar:

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR Mölndal: Hyresvärd vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,55 procent (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Mölndal, däribland Wallenstam, Stena, Heimstaden, HSB)

ORUST:

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,19 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare på Orust, den största är Hällevik Bostads AB)

PARTILLE:

Privata värdar:

• GFR Partille: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,43 procent (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Partille, bland andra Wallenstam och HSB)

STENUNGSUND:

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,67 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Stenungsund, den största är HSB)

TJÖRN:

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,62 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare på Tjörn, den största är Konselj Förvaltning AB)

Kommunal värd:

• Tjörns Bostads AB: Hyresvärden vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 3,8 procent.

VARBERG:

Privata värdar:

• Fastighetsägarna GFR: Hyresvärdarna vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 9,56 procent. (GFR är ombud för flera privata fastighetsägare i Varberg, den största är Derome Fastighets AB)

ÖCKERÖ

Privata värdar:

• GFR Öckerö: Hyresvärd vill höja hyran från och med 1 januari 2023 och har lämnat ett krav på 8,84 procent. (GFR är ombud för de privata fastighetsbolagen Björkö Byggservice AB och Hansson Anders)