Mötesplats
Hyresgäst­föreningen

Bli husombud i Norrland

Som husombud arbetar du tillsammans med dina grannar för att påverka ert boende och skapa trivsel och trygghet. Du är en viktig länk mellan hyresgästerna, Hyresgäst­föreningen och fastighetsägaren. Som husombud för du en dialog med dina grannar och med Hyresgäst­föreningen för att hålla båda parter uppdaterade om vad som händer där ni bor.

Som husombud finns det en mängd olika aktiviteter du kan göra för att förbättra i ditt bostadsområde. Du kan:

• bjuda in till bostadsmöten eller på andra sätt ta reda på vad dina grannar tycker i olika frågor.
  • göra områdesvandringar där man ser över utemiljön och gemensamma utrymmen.
  • delta på möten med fastighetsägaren.
  • träffa andra husombud och nätverka med lokala hyresgäst­föreningar.
  • få möjlighet att delta i förhandlingar om hyran.

Vad behöver du kunna?

Din absolut viktigaste egenskap som husombud är ditt engagemang för att vilja förändra saker till det bättre. För att du ska vässa ditt kunnande erbjuder vi dig utbildningar och inspirationsträffar för att öka dina kunskaper om boendefrågor och arbetet som husombud. Du lär dig också om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst.

Hyresgäst­föreningen stöttar dig

Till oss kan du vända dig för att få råd och service. Vi kan exempelvis hjälpa till med inbjudan till bostadsmöten, utformning av enkäter och trappanslag och genomförande av möten. Som husombud kan du söka pengar från din föreningsstyrelse till aktiviteter som till exempel bostadsmöten eller områdesvandringar.

Blockerat innehåll.

Jag är intresserad! Hur gör jag nu?

Vad roligt, vi vill gärna ha kontakt med dig. Skicka ett meddelande med dina tankar och frågor till intresseradmedlemnorrland@hyresgastforeningen.se så hör vi av oss till dig.