skakar hand
iStock

Förhandlarportalen

Förhandlarportalen är Hyresgäst­föreningens digitala tjänst för hyresförhandling. Här kan du som hyresvärd, ombud eller bostadsrättsförening enkelt hantera era hyres­förhandlingar och andra avtal.

Så använder du förhandlarportalen

För att använda förhandlarportalen behöver du registrera din organisation, därefter kan du logga in och administrera dina lägenheter på ett enkelt sätt.

Efter en förhandlingsframställan har skickats in så blir du tilldelad en förhandlare som kontaktar dig och förhandling påbörjas.
När ni kommit överens i förhandlingen så signeras hyrorna digitalt och förhandlingen avslutas.

Fördelar med förhandlarportalen

Portalen har sin bakgrund i ett regeringsuppdrag om att göra förhandlingsprocessen snabbare och mer transparent.

• Förhandlingsprocessen blir mer tydlig, effektiv och transparent
  • Underlättar att förhandlingsunderlaget blir korrekt och komplett
  • Säkerställer hela förhandlingsprocessen
  • Möjliggör att lätt kunna följa var i processen en förhandling befinner sig