Bli medlem hos Hyresgästföreningen
Gabriel Liljevall

Så fungerar medlemskapet

Som medlem i Hyresgästföreningen har du många fördelar och kan vara med och påverka ditt - och dina grannars - boende. Vi arbetar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad.

Stark och kunnig organisation

Som medlem har du en stark och kunnig organisation som stöttar dig i ditt engagemang, förhandlar hyran och hjälper dig med hyresjuridisk rådgivning om det behövs. Dessutom får du massor av medlemsförmåner och medlemstidningen Hem & Hyra, som trillar ner i brevlådan åtta gånger om året.

Vi finns här för dig!

Om du har några frågor kring medlemskapet eller hur Hyresgästföreningen jobbar - kontakta oss via telefon eller vårt kontaktformulär!

Medlemsavgift

Medlemsavgiften är 85 kronor i månaden och ditt medlemskap börjar gälla när första avgiften är betald.

Smidig betalning med Autogiro

Vill du betala via Autogiro registrerar du din medlemsansökan. Där ansöker du om Autogiro eller genom att ringa oss. Är du redan medlem kan du enkelt byta till Autogiro genom att logga in på Mina sidor. Om du inte väljer Autogiro får du avierna kvartalsvis, och betalar för tre månader åt gången (Bankgiro).

Första medlemsavgiften

Som medlem omfattas du av Hyresgästföreningens stadgar. Ditt medlemskap börjar gälla när den första medlemsavgiften är betald. Behöver du rådgivning eller vill ha rösträtt innan den första avgiften hunnit betalas? Ansök först om autogiro på vår webbplats och ring oss på 0771-443 443, så hjälper vi dig att göra en snabbare inbetalning.

Biträde och juridisk rådgivning

Som ny medlem har du inte rätt till biträde, aktiv handläggning, med tvister som uppkommit före medlemskapet. Du kan däremot alltid få juridisk rådgivning. Uppstår en tvist under medlemskapet kan vi vid behov företräda dig i hyresnämnd och allmän domstol.

Dina personuppgifter är i goda händer

Dina uppgifter i ansökan registreras i vårt medlemsregister och hanteras enligt gällande dataskyddslagar. Vi behöver dina personuppgifter för att hantera ditt medlemskap hos oss, tillhandahålla dig de förmåner och erbjudanden som ingår i medlemskapet, skicka ut vår medlemstidning, information, enkäter och liknande.

Du kan när som helst kontakta vårt Dataskyddsombud för att få veta mer om dina rättigheter gällande vår behandling av dina personuppgifter. Läs vår integritetspolicy och medlemsvillkor. När du skickat in din medlemsansökan har du godkänt dessa.

Skulle du vilja avsluta ditt medlemsskap kan du läsa mer här.