En mamma och son sitter vid ett köksbord

Nej till marknadshyror

Vill du betala mer i hyra? Nä, tänkte väl det. Inte vi heller. Därför säger vi nej till marknadshyror. Marknadshyror leder till högre hyror eftersom det ger hyresvärden rätt att sätta hyran själv utan att förhandla med hyresgästerna. Bli medlem så är vi fler som tar fajten mot marknadshyror och orimliga hyreshöjningar!

Inställda framtidsplaner. Skyhöga hyror. Större samhällsklyftor. Ökad otrygghet. Ja, det skulle kunna bli verkligheten om marknadshyror infördes.

Alla skulle påverkas. Både hyresgäster och samhället i stort. För att bostadsmarknaden och arbetsmarknaden ska fungera så behöver vi fler hyresrätter med rimliga hyror. Ett tryggt boende hela livet. Tillsammans är vi starkare!

Därför är marknadshyror en dålig idé

Marknadshyror kan vara knepigt att förstå. Men majoriteten av oss i befolkningen vill behålla systemet vi har idag med förhandlade hyror. Det skapar trygghet och ger hyresgäster möjlighet att påverka sitt boende.

• Marknadshyror kallas ibland för fri hyressättning och betyder att hyresvärden bestämmer hyran, och inte som idag, i förhandling med hyresgästerna.
  • Införs marknadshyror skulle hyrorna öka med 30-50 procent. I vissa områden till och med upp till 70 procent i hyreshöjning.
  • Marknadshyror skulle innebära en katastrof för många hyresgäster. Eftersom hyrorna på många platser redan idag är höga skulle det tvinga tusentals att flytta och göra det ännu svårare att hitta en bostad med rimlig hyra.

Blockerat innehåll.

Vad skulle marknadshyror få för effekt?

Frågor och svar om marknadshyror

Vad är marknadshyror?

Marknadshyror, eller fri hyressättning som det också kallas innebär att hyresvärden själv bestämmer hur mycket du ska betala i hyra, utan att förhandla med hyresgästerna. Tanken är att hyrorna på så sätt får ett marknadspris som speglar tillgång och efterfrågan. Eftersom bostadsbristen är stor kommer det leda till högre hyror. Förespråkarna för marknadshyror menar att det skulle öka byggandet, i teorin. I praktiken fungerar det inte eftersom byggandet styrs av många andra faktorer, exempelvis skatter, tillgång på mark och priset på kapital.

Hur bestäms hyran idag?

I dag förhandlas hyran mellan hyresgäster och fastighetsägare med målet att hyran ska vara lika för lika lägenheter. För att få en rättvis och rimlig hyra utgår man från bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området. Det svenska systemet med förhandlade är en trygghet för dig som hyresgäst som slipper oroa dig för stora och godtyckliga hyreshöjningar. Vi på Hyresgäst­föreningen företräder dig som hyresgäst vid förhandlingen.

Vad betyder fri hyressättning?

Fri hyresättning är ett annat ord för marknadshyror som innebär att hyresvärden själv bestämmer hyran baserat ett marknadspris, det vill säga den högsta hyran någon på marknaden är beredd att betala. Begreppet fri hyressättning är det ord som brukar användas i statliga utredningar och politiska förslag som syftar till att införa marknadshyror.

Vad skulle marknadshyror innebära för mig som hyresgäst?

Med marknadshyror kommer hyresnivåerna öka med 30-50% och på vissa platser mer än så. Du kommer alltså behöva lägga en mycket större del av din inkomst på hyran. De som inte har råd kommer tvingas flytta.

Vad tycker Hyresgäst­föreningen om marknadshyror?

Hyresgäst­föreningen säger nej till marknadshyror eftersom det leder till stora hyreshöjningar som skulle tvinga många att flytta och öka hemlösheten. Dessutom lägger hyresgäster redan idag en stor del av sin inkomst på hyran. Hyresvärdarna har under senare år gjort rekordvinster. Med marknadshyror skulle mer pengar hamna i hyresvärdarnas fickor. För samhällsekonomin är det dåligt eftersom det handlar om bortfall på flera miljarder som hade gjort större nytta och skapa fler jobb om de lades på annat än bara hyror.

Varför vill man införa marknadshyror?

Tanken med marknadshyror är det ska få hyresmarknaden att fungera mer effektivt och stimulera ökat bostadsbyggande. Men det finns inga bevis för att det skulle fungera. Tvärt om finns det gott om exempel som visar på motsatsen. Läs om bostadspolitik i andra länder

Vem vill införa marknadshyror?

Bakom förslaget för marknadshyror finns starka intressen inom näringslivet, framförallt stora fastighetsägare som ser en möjlighet att öka sina vinster om de fick sätta hyran själva. Dessa intressen backas upp av politiker och partier som vill ha en fri marknaden utan regler, konsumentinflytande och ser marknadshyror som en lösning för att få fart på bostadsbyggandet.