Gör skillnad där du bor

Genom Hyresgästföreningen kan du vara med och påverka i ditt kvarter, din stad eller bostadspolitiken i hela landet. Vi jobbar för att alla ska ha rätt att bo, råd att bo och ha inflytande i sitt boende så att det blir roligt att bo i sitt bostadsområde. Vill du vara med? Hos oss kan du bli aktiv och påverka i de frågor som du brinner för.

Bli aktiv i ditt bostadsområde

Vill du ha bättre belysning på vägen till busshållplatsen, roligare lekplatser, grillfester på gården eller en lånebokhylla i tvättstugan? Tillsammans med dina grannar kan du göra skillnad där du bor. Finns det en lokal hyresgästförening där du bor? Ta kontakt med dem så hjälper de dig att komma igång.

Påverka i din kommun

Det är kommunpolitikerna som bestämmer var och hur det ska byggas, var det ska finnas skolor och dagis – och mycket annat. Vårt uppdrag är att försöka påverka politiken, så att det finns bra bostäder till rimliga kostnader, öka hyresgästernas inflytande över sitt boende och förhandla hyrorna för kommunens bostadsbolag.

Är du intresserad av bostadspolitik och vill påverka i frågor som rör hela din kommun? Som förtroendevald kan du bland annat delta i hyresförhandlingarna i din kommun och driva på så att det finns bra bostäder till rimliga kostnader. Här kan du läsa hur förtroendevalda i Växjö var med och påverkade i hyresförhandlingarna.

Vilka frågor vi driver i just din kommun bestämmer medlemmarna tillsammans. Varje Hyresgästförening - på kommunnivå - har tagit fram lokala bostadspolitiska program, där de beskriver vilka frågor som är aktuella just nu. För att påverka i bostadspolitiska frågor så träffar våra förtroendevalda sina kommunpolitiker, skriver insändare, ordnar debatter och pratar med folk på gator och torg. Vi har arbetsgrupper för olika frågor och aktiviteter. Vill du vara med? Hör av dig!

Bostadspolitiken i hela landet

Regeringen och riksdagen beslutar om den övergripande bostadspolitiken. Ska det finnas ekonomiskt stöd till att bygga bostäder? Hur ska bostäder beskattas? Vilka rättigheter ska man ha som hyresgäst? Hur ska hyror sättas?

Vi trycker på för att skapa bra villkor för hyresrätter, så att fler ska kunna flytta hemifrån, alla ska ha rätt till ett bra hem och hyrorna ska vara på vettiga nivåer. Vi opinionsbildar, deltar i debatten och har täta kontakter med politiker från alla partier. Ta några minuter att hjälpa oss att sätta press på politikerna eller lär dig mer om bostadspolitik.

Att vara förtroendevald

På alla nivåer har Hyresgästföreningen förtroendevalda som organiserar och ansvarar för arbetet. Är det något för dig? Här kan du läsa mer om att vara förtroendevald i Hyresgästföreningen!