Mäiinskor står i en ring och håller  varandras händer i en segergest
Rawpixel, Istock Photo

Hyresgäst­föreningen kraftsamlar med värvarvecka

Under parollen ”tryggare tillsammans” kraftsamlar Hyresgäst­föreningen för att värva nya medlemmar i hela landet. Satsningen som kallas värvarveckan pågår i vecka 37 från den 13 till 19 september.

"Folkrörelsens storlek är vår styrka. Ska vi lösa bostadsbristen och skapa hyrestrygghet för Sveriges hyresgäster behöver vi bli fler som engagerar oss, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgäst­föreningen.

Det finns flera skäl till varför man blir medlem i Hyresgäst­föreningen, säger Petra Lundh som är samordnare för värvarveckan. Vissa blir medlemmar för gemenskapen, möjligheten att påverka och medlemsförmånerna, men för de allra flesta handlar det om trygghet, en säkerhetsåtgärd, om man exempelvis skulle hamna i tvist med hyresvärden och behöver råd och juridiskt stöd, menar Petra.

Pandemin har gjort ännu viktigare att vara medlem i Hyresgäst­föreningen säger Petra.

”Om man blir sjuk eller förlorar inkomst kan man få svårt att betala hyran. Då kan det kännas tryggt att ha Hyresgäst­föreningen att vända sig till för råd och stöd. Därför kraftsamlar vi nu för att få fler att gå med i rörelsen” säger Petra Lundh, samordnare för värvarveckan.

Förutom prata med hyresgäster i bostadsområdet arrangeras bingo och tipspromenad och andra aktiviteter på olika håll i landet. Nedan kan du se vad som händer där du bor.

Välkommen att delta på värvarveckan!

Värva kit
Hyresgäst­föreningen