alttext
fotograf

Värvarveckan!

Hyresgästföreningen ska bli en starkare och livligare folkrörelse. För att nå detta mål, behöver vi kunna bli fler medlemmar och ställa frågor till varandra om medlemskap och engagemang. Vi behöver skapa ännu fler möjligheter för människor att lägga sitt engagemang hos oss så vi kan få det att växa till att bidra till ett bättre samhälle

Engagera dig som husombud
Mostphotos

Tryggare tillsammans

När Covid19 gjorde sitt intåg i världen skapade vi ett fantastiskt nätverk med insatsen Goda Grannar som var just goda grannar som hjälptes åt i svåra tider. Tusentals människor fick hjälp av våra volontärer med olika vardagssaker som blev svåra att utföra under pandemin. Under år 2020 kom vi också på allvar igång med att rekrytera medlemmar genom telemarketing och annonsera digitalt på bland annat Facebook, Instagram, Google med flera. Vi ringde också tusentals medlemmar för att fråga om hur de upplevde tryggheten i sitt boende. 2020 under vecka 37 sjösatte vi en digital rekryteringskampanj som vi fortfarande arbetar med och som ger oss allt fler nya medlemmar.

Vi har ringt alla de som anmält sig som volontärer i Goda Grannar för att tacka - och för att ställa frågor om engagemang och medlemskap. Detta har gett oss en rejäl ökning av antalet engagerade/aktiva medlemmar och är ett starkt kvitto på att vi gör rätt saker.

Under våren kommer vi därför att fortsätta ringa till våra medlemmar för att prata om trygghet och fråga efter engagemang. Dessa erfarenheter vill vi ta med oss in i årets kampanjvecka!

Utmaningen

För första gången på många år, står vi inför ett reellt hot om att regeringen inför marknadshyror. Utredningen om fri hyressättning i nyproduktion är just nu igång och den 31 maj levereras utlåtandet. Detta gör att vi behöver visa hur många vi är som står emot införandet av marknadshyror och för ett fungerande samhälle. Det gör vi genom att protestera mot marknadshyror – och se till att vi är många som gör det. För att det ska få verkan behöver vi bli fler medlemmar så att vi är många som arbetar med detta i vår organisation.