hyreshus med gård
Mikael Malmborg

Bostadspolitiska program

Att arbeta med lokal opinionsbildning och påverkan är en av Hyresgäst­föreningens viktigaste uppgifter. Utifrån de lokala förutsättningarna har våra föreningar tagit fram bostadspolitiska program för just sin kommun.

Programmen är framtagna av våra föreningar runt om i landet och visar vilka bostadspolitiska frågor som är aktuella i just den kommunen. Vissa program omfattar flera kommuner. Hitta det program du är intresserad av genom att välja län i listan.

Några hjärtefrågor som återkommer i flera program är:

• En mer aktiv allmännytta för att bygga fler hyresrätter.
  • Stoppa vinstuttag ur allmännyttan, använd pengarna till nya hyresrätter istället.
  • Arbeta med markpolitiken för att få fler aktörer som kan bygga billigare.
  • Jobba för en varsam renovering av hyresrätter med inflytande till de boende.
  • Inrätta kommunal bostadsförmedling för mer förutsägbar fördelning av lediga lägenheter.
  • Lokala politiker måste trycka på riksdag och regering för balanserade ekonomiska villkor mellan ägt och hyrt boende.