En kvinna och man håller om varandra i en säng
Toa Heftiba/Unsplash

Behöver vi värdens tillstånd för att bli sambor?

Om du och din partner funderar på att flytta ihop och bli sambor undrar du kanske om det är något du måste meddela din hyresvärd. Den av er som ska flytta in undrar kanske också om den gamla lägenheten måste sägas upp direkt. Här får ni svaren.

Ni har rätt att flytta ihop utan hyresvärdens tillstånd

Nej, du behöver inte få värdens tillstånd för att flytta ihop och bli sambo. Däremot är det bra att meddela hyresvärden om att de ska sätta upp sambons namn i trapphuset och på brevlådan.

Det kan vara möjligt att hyra ut ena lägenheten

Om den av er som flyttar från sin tidigare bostad har ett hyresavtal, måste hen inte säga upp hyreskontraktet omedelbart. Man har nämligen rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand för att prova på att vara sambo. Det finns ingen bestämd tidsgräns för hur lång provperioden får vara, men normalt brukar man kunna få tillstånd att provbo tillsammans i sex månader upp till ett år.

För att få hyra ut lägenheten krävs att hyresvärden alternativt hyresnämnden godkänt detta.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.