På bilden ser man målarburkar och en stege i ett rum
Rawpixel/Unsplash

Renovera hyresrätt – det här kan du göra själv!

Som hyresgäst har du stora möjligheter att sätta personlig prägel på din lägenhet. Men om du går i renoveringstankar finns det en del saker som är viktiga att tänka på. Här listar vi några av dem.

Som hyresgäst ska du vårda din lägenhet under tiden du hyr den. Du behöver vara rädd om den och hålla rent. När det kommer till underhåll av lägenheten har hyresvärden det grundläggande ansvaret, även om visst ansvar kan ligga på dig som hyresgäst genom avtal om individuellt boinflytande. Men vad har du egentligen för möjligheter när det kommer till att själv renovera din hyresrätt?

Vad får man renovera i en hyresrätt?

Du har tillåtelse att måla om, tapetsera eller göra liknande förändringar. För detta behöver du inte meddela hyresvärden eller få tillstånd. Det kan stå i hyresavtal att du inte får sätta upp tavlor, men det har du faktiskt rätt till. Dock kan väldigt många hål på en komprimerad yta leda till ersättningskrav. De förändringar du gör behöver vara fackmannamässigt utförda, annars kan du bli ersättningsskyldig. När du hyr enligt privatuthyrnings­lagen kan parterna avtala om annat.

Vad får man inte göra i lägenheten utan tillstånd vid renovering?

• Ta bort en vägg/ändra planlösning.
  • Ändra på fast inredning (diskbänk och skåp).
  • Dela av rum med fastmonterade väggar eller göra valv mellan två rum.
  • Bygga bastu i lägenheten.
  • Montera köksfläkt till befintligt ventilationssystem.

Kan man få hyreshöjning om man renoverar en hyresrätt?

Om du som hyresgäst bekostar en renovering som höjer standarden, så ska din hyra inte höjas. Efter det att du flyttat ut kan den högre standarden vägas in vid en ny prövning av hyran. Kom ihåg att du behöver ett skriftligt tillstånd från hyresvärden för att göra större förändringar i lägenheten.

Vad behöver jag tänka på vid renovering av hyresrätt?

• Resultaten av förändringarna behöver vara fackmannamässigt gjorda, annars blir du ersättningsskyldig vid utflytt. Det gäller även om resultatet är fackmannamässigt gjort men färg-/tapetvalet är alltför avvikande.
  • Det finns stora risker med att göra otillåtna åtgärder i lägenheten. Du riskerar att bli både skadeståndsskyldig och uppsagd.
  • Du får inte slänga någonting som tillhör lägenheten. Flyttar du på till exempel badkar, diskmaskin eller garderober är det du som hyresgäst som måste förvara dessa under tiden, och sedan återställa vid utflytt.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information.