svartmögel
iStock

Mögel i lägenheten. Vad ska jag göra?

Mögel kan vara farligt för din hälsa. Om du misstänker att det finns mögel i din bostad bör du därför göra någonting åt det direkt. I vår guide får du veta vad du kan göra för att få bukt med problemet själv – och när det är dags att kräva att hyresvärden vidtar åtgärder.

Mögel kan visa sig på olika sätt

Mögel kan visa sig på olika sätt, exempelvis som fuktfläckar, missfärgningar eller bubblor i mattor och tapeter. Här kan du läsa mer om hyresvärdens skyldigheter om du till exempelvis har svartmögel i lägenhet.

Är mögel i lägenhet farligt?

Om du misstänker att du har mögel i lägenheten är det viktigt att åtgärda det direkt. Mögel har påverkan på hälsan.  Börja med att själv försöka få bort möglet. Om det inte går så är det viktigt att du kontaktar din hyresvärd för att få det åtgärdat. Det är hyresvärdens ansvar att utreda och åtgärda fukt- och mögelskador.

Vanliga mögelarter i lägenhet

Svartmögel

Svartmögel är vanligt förekommande och trivs väldigt bra i fuktiga miljöer som badrum och källare. Precis som namnet antyder är svartmögel mörk till sin färg luktar ofta unket och fränt. Att ha svartmögel i sitt hem kan vara skadligt för din hälsa då du bland annat kan få huvudvärk, allergiska reaktioner och astmatiska besvär.

Rödmögel

Kanske har du sett att ditt duschdraperi, dina kakelplattor eller kakelfogar har fått en slemmig och orangerosa färg? Då kan det tyvärr vara så att ditt badrum har blivit angripet av rödmögel. Precis som svartmögel trivs även rödmögel väldigt bra i fuktiga miljöer samtidigt som det även kan orsaka en hel del hälsoproblem, exempelvis andningsproblem.

Mögel i badrum

Om det är mögel i badrummet så rekommenderar vi att du försöker tvätta bort det med lämpligt rengöringsmedel. Mögel kan lätt uppstå av tvålrester och hudavlagringar och det kan uppkomma svartmögel i kakelfog och rödmögel i badrum. Om det inte hjälper att tvätta bort det och möglet kommer tillbaka så ska du som hyresgäst göra en anmälan till din hyresvärd.

Bristande ventilation och hög luftfuktighet kan också orsaka mögel och då behöver hyresvärden göra en fuktmätning.

När hyresvärden inte agerar

Om din hyresvärd inte åtgärdar fukt- och mögelskador så kan det vara läge att göra en lite mer formell och skriftlig anmälan. Du kan även kontakta Miljökontoret i din kommun (de är tillsynsmyndighet för människors hälsa).

Mögel i hyresrätt kan jag få ersättning

Om det blir konstaterat att du har mögel i din lägenhet kan du ha rätt till en hyresnedsättning. En ersättning kan ges högst från den dag du först felanmälde skadan till din hyresrätt och fram tills dess att skadan är åtgärdad. Hur stor ersättning du kan få beror på hur mycket ditt nyttjande av bostaden har påverkats, objektivt sett.

Hemförsäkring vid mögel

Det är alltid viktigt att ha en hemförsäkring. En bra hemförsäkring vid mögel kan ge dig ersättning för till exempelvis förstörda möbler eller kläder med mer.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Se filmen om svartmögel

Här förklarar Hyregästföreningens expert hur du får bort svartmögel.

Blockerat innehåll.