En ung man borstar tänderna i badrummet.

Har värden rätt att gå in i lägenheten eller släppa in hantverkare hur som helst?

Tidig morgon. Du vaknar av att det ringer på dörren. Du har inte bestämt möte med någon så du bestämmer dig för att ligga kvar. Plötsligt hör du att dörren öppnas; det är värden som kommer in med en hantverkare som ska inspektera elementen. Får det gå till så?

Hyresvärden behöver ditt tillstånd för att gå in i din lägenhet

Nej, värden får inte gå in i lägenhet utan tillstånd. Om värden behöver komma in i din bostad för att ”utöva nödvändig tillsyn” eller annat så måste hen ha ditt tillstånd. Utan ditt tillstånd räknas det som en brottslig handling.

Värden måste ha ett klart tillstånd för att gå in i din lägenhet med huvudnyckel. Det finns de som säger att det räcker med att värden lägger till exempel en lapp i brevlådan och berättar att deras personal tänker gå in i lägenheten, och om du inte protesterar mot det har du gett ditt samtycke. Men det räcker inte.

Om hyresvärden går in utan tillstånd

Om din hyresvärd går in utan ditt tillstånd kan det räknas som en brottslig gärning. Det kan handla om hemfridsbrott. Kontakta din värd och säg att du inte accepterar att de går in i din lägenhet utan ditt tillstånd.

Fortsätter värden att gå in utan tillstånd i lägenheten, kan du polisanmäla det. En polisanmälan kan också göras redan vid första tillfället. Du kan också begära att värden ändrar dina hyresvillkor så att hen inte längre ska få ha en reservnyckel till din lägenhet. Om värden inte går med på att göra ändringen kan du ansöka till hyresnämnden att det ska göras ändå.

Det här kan du göra om hyresvärden går in utan lov

• Säg till värden att du inte tillåter att de går in i lägenheten utan ditt tillstånd.
  • Polisanmäl om värden ändå går in i lägenheten utan tillstånd.
  • Kontakta hyresnämnden för att få ändrade hyresvillkor.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.