två kvinnor på kontor

Varför förhandlar Hyresgäst­föreningen bara om hyran i vissa hus?

Hyresgäst­föreningen har över en halv miljon medlemmar, men det betyder inte att alla hyresvärdar förhandlar med oss när hyran ska sättas. Här förklarar vi vad det beror på, och hur du som hyresgäst vinner på att vara medlem hos oss.

Förhandlingarna är frivilliga

Det beror på att de kollektiva förhandlingarna om hyrorna som Hyresgäst­föreningen gör är frivilliga. Vi förhandlar bara om hyrorna i hus där det finns en överenskommelse om förhandling mellan oss och värden. En sådan överenskommelse kallas avtal om förhandlingsordning.

När hyresvärden måste förhandla med oss

När det finns en sådan förhandlingsordning får inte värden höja hyran utan att först förhandla med oss. Vi på Hyresgäst­föreningen är då skyldiga att förhandla för alla som bor i fastigheten och som omfattas av det kollektiva systemet.

När hyresvärden ska förhandla med hyresgästen

Om det inte finns avtal om förhandlingsordning får värden begära hyreshöjning av varje hyresgäst individuellt. Om du istället vill att Hyresgäst­föreningen ska sköta förhandlingarna med värden så hör av dig till oss.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.