En kille skurar en glasskiva

Checklista vid flyttstädning

Att flytta kan vara förenat med nystart och förväntningar. Men innan du kan börja packa upp kartongerna i nya boendet gäller det att ta tag i flyttstädningen i lägenheten du lämnar. Vad är viktigast för att lyckas med städningen? Här har vi samlat våra bästa tips i en checklista för flyttstädning

Vad händer om man inte flyttstädar?

När du lämnar din lägenhet ska du se till att den är tom och städad. Är din lägenhet inte tillräckligt städad kan din hyresvärd skicka en städfaktura till dig. Vissa väljer att ta in en flyttfirma som gör jobbet, men väljer du att flyttstäda själv – se till att göra det ordentligt!

Tips inför flyttstädningen

• Torka alltid av ytor uppifrån och ner.
  • Lämna vitvarornas skåpsdörrar öppna efter rengöring för att hålla dem fräscha.
  • Tänk på att behålla din belysning inför flyttstädningen, så att du ser bättre och enklare kan städa bra.
  • Börja flyttstädningen i god tid, helst några dagar innan du flyttar, för att undvika stress.
  • Ett tips är att beta av de större mer krävande momenten löpande under ett par månaders tid för att minimera arbetsbördan när flyttdagen närmar sig.

Blockerat innehåll.

Vad behöver du för att flyttstäda?

• Dammsugare.
  • Mopp och hink.
  • Trasor och tvättsvampar.
  • Fönsterputs och fönsterskrapa.
  • Rengöringsmedel för diverse ytor (vill du använda mer miljövänliga produkter kan du blanda eget medel av vatten, ättika, bikarbonat och såpa).
  • Toalettborste.

Vad ingår vid flyttstädning?

Flyttstädning för alla rum

• Damma av och ta bort fläckar från fast inredning (till exempel inbyggda skåp och hyllor).
  • Tak, väggar och dörrar ska rengöras.
  • Avlägsna spikar och tavelkrokar i väggarna samt återställ eventuella hål.
  • Rengör lister, dörrar, dörrkarmar, fria ytor, fönsterbrädor och dörrar till skåp och garderober.
  • Rengör element på både fram- och baksida.
  • Rengör fasta speglar.
  • Damma av fast belysning.
  • Rengör eluttag.
  • Dammsug och torka av skåp och garderober.
  • Putsa fönster på både ut- och insidan.
  • Avsluta med att dammsuga och våttorka golven.

Flyttstäda badrum och WC

• Rengör kakel och väggar.
  • Golvbrunn och vattenlås ska rensas och rengöras.
  • Putsa av speglar.
  • Tvätta handfat, badkar, badrumsskåp, toalett och dusch.
  • Rensa golvbrunnen.
  • Rengör vattenlås till handfat, dusch och badkar.
  • Kalka av blandare, duschhandtag och slang vid behov.

Flyttstäda kök

• Börja med att tömma, avfrosta och stäng av kyl och frys. Diska av galler, lådor och hyllplan och rengör skåpen på både insida och utsida. Glöm inte bort att städa bakom skåpen.
  • Rengör spisen. Dra även ut den för att rengöra bakom.
  • Rengör spisfläkten.
  • Städa av skåp, lådor, köksluckor och hyllor och både in- och utvändigt.
  • Rengör diskbänk och vask från både fett och eventuella kalkavlagringar.

Flyttstäda balkong, garage, förråd och trädgård

• Avlägsna krukor och möbler från balkongen.
  • Sopa balkonggolvet och torka av balkongräcken.
  • Putsa fönster om du har en inglasad balkong.
  • Töm garage och förråd på saker – de ytorna ska lämnas helt tomma.
  • Städa ur och sopa garage och förråd.
  • Torka av eventuella hyllplan i garaget.
  • Klipp gräsmattan i trädgården.
  • Avlägsna skräp och avfall i trädgården.
Bilden visar en kvinna som städar.
Pexels.com

Hur lång tid tar det att flyttstäda?

Normalt tar en flyttständning mellan sex och åtta timmar. Men givetvis finns det flera faktorer som påverkar hur lång tid det tar – till exempel bostadens storlek, antalet fönsterpartier, om det finns balkong, trädgård etc.

Några saker att tänka på när du flyttstädar

• Miljöaspekten och hälsofaror. Använd till exempel inte kaustiksoda, som kan skada både ytskikt och rör, dig själv eller eventuella hantverkare som är i kontakt med rören.
  • Vid flyttsstäd – ta bilder av lägenhetens skick vid inflytt/utflytt. Då kan du påvisa att du lämnar lägenheten i likvärdigt skick som vid din inflytt om så skulle behövas.
  • Den som tar över din hyresrätt kan kontakta hyresvärden om denne inte tycker att lägenheten är tillräckligt städad. Du kan då behöva göra om jobbet eller betala för en städfirma.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen är du alltid välkommen att kontakta oss om du vill ha mer information.