vuxna på promenad med barnvagnar

Bosättningslagen och mottagande av nyanlända

Bosättningslagen innebär att alla kommuner ska dela på mottagandet av de nyanlända, enligt vissa kvoter baserat på kommunens förutsättningar. Lagen är ett viktigt verktyg för en solidarisk hantering av Sveriges mottagande av nyanlända, menar Hyresgäst­föreningen. Läs mer om bosättninglagen här.

Vad innebär bosättningslagen?

Bosättningslagen kom till som ett resultat av den ovanligt höga flyktinginvandringen 2015 och innbär att alla kommuner ska dela på mottagandet av de nyanlända, enligt vissa kvoter baserat på kommunensarbetsmarknadssituation, med mera.

Vill du byta lägenhet?

Bli medlem i Hyregästföreningen!

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen!

Som medlem hos oss blir du tryggare. Uppstår en tvist med hyresvärden kan du få hjälp av våra juridiska experter. Som medlem får du också massor av rabatter på allt från streming, biobiljetter till hyrbil och hotell. Välkommen!

• Hyresförhandling
  • Juridisk rådgivning
  • BoKvar-försäkring

Vad tycker Hyregästföreningen om bosättningslagen

• Vi tycker att bosättningslagen är ett viktigt verktyg för en solidarisk hantering av Sveriges mottagande av nyanlända.
  • Vi tycker inte att kommuner ska kunna köpa sig fria från sin kvot genom avtal med andra kommuner.
  • När kommunen uppfyller sina plikter enligt bosättningslagen ska lösningar sökas på fler ställen än allmännyttan, exempelvis bland privata värdar och genom köp av bostadsrätter.