En man skriver på ett papper.

Mitt hyreshus ska säljas - kan jag bli uppsagd?

Om din nuvarande hyresvärd säljer huset kan du plötsligt känna dig osäker: Kommer den nya hyresvärden ha rätt att säga upp dig? Du har ju inte skrivit något kontrakt med köparen av huset. Här får du svaret.

Hyreskontrakt vid försäljning av fastighet

Ny fastighetsägare vad gäller? Den nya hyresvärden har inte rätt att säga upp dig. När ett hyreshus säljs följer skriftliga hyresavtal automatiskt med till den nya ägaren. Det är därför tryggt att ha ett skriftligt hyreskontrakt vid försäljning av fastighet.

Ett muntligt hyresavtal gäller också, men bara om den nya ägaren vet om hyresavtalet. Till exempel genom att säljaren talar om vilka hyresgäster som har ett muntligt avtal.

Ny hyresvärd

Den nya hyresvärden tar över det ansvar som tidigare hyresvärd hette. Du ska få information om hur du felanmäler skador, betalar hyran och kommer i kontakt med hyresvärden vid frågor.

Om du blir uppsagd

En del hyresvärdar vill säga upp hyresgäst vid försäljning. Om du blir uppsagd från lägenheten ska du skriva till värden och säga att du vill bo kvar. Om hyresvärden säger upp dig har du rätt att få din sak prövad i Hyresnämnden.

Blir du uppsagd ska du alltid kontakta Hyresgäst­föreningen så fort som möjligt!

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.